„Спечелихме! Победихме – вълнува се Мария. – Упоритата работа се отплаща.“ Все още е в еуфория. Преди дни е получила приза за „Най-добър късометражен филм“ за филма „Скарлет“ на 24-ото издание на престижния филмов фестивал в Бевърли Хилс. На 2 май на фестивала е световната премиера на лентата на българката като сценарист и режисьор.
„Каква борба, Мария!“, коментират с възхищение приятелите й в социалните мрежи. За да следва мечтата си – да снима кино в Холивуд, преди 20 години Мария Бобева взема трудно решение: да зареже бляскава кариера с много роли в Сатиричния театър в София.
„Скарлет“ е първият й филм като сценарист и режисьор,
сниман изцяло в Родината, с български актьори и екип, до постпродукция, сподели тя пред BG VOICE. Историята: млада социална работничка е с мисия да спаси момиченце от подземния свят на майка й, но вместо това тя попада във въображаемата реалност на детето.
За ролята Мария избира Елеонора Иванова от театър „София“, изгряваща звезда, с награда „Полет в изкуството „Стоян Камбарев“ през 2023-а. „Гледах я в сериала „Братя“ по Нова телевизия и си казах: „Тя ще е“, споделя Мария. Смята да снима в Америка, защото не познава специалисти в София, но Елеонора има ангажименти с турне и Мария решава да изнесе цялата продукция в България.
„Снимките бяха едно голямо приключение, граничещо с лудост“, разказва тя през смях. Благодари на бившия генерален консул в Лос Анджелис – Веселин Вълчев, че предоставя за локация къщата си в Горна баня, наследство от дядо му.
Приятелка на Мария от студентските години – Невена Белева, сценограф, само за ден боядисва стените заедно с партньора си. Обзавежда снимачния сет – хол, детска стая и кухня – със стари мебели от тавана на сестрата на Мария, Здравка.
„Като видях, не можех да повярвам какво е направила Невена само за ден! Останах очарована и от снимачния екип от млади професионалисти в България, те са на световно ниво!“, споделя тя.
„Скарлет“ е представен и на SEE феста за филми от Южна и Източна Европа, който продължава до сряда, 8 май. Наградата от Бевърли Хилс не е първата за Мария, но е резултат от 20-годишната й неистова борба в Холивуд, при брутална конкуренция на актьори от цял свят.
Родена е в Бургас. Майка й е осветител, а баща й – музикален оформител в театъра и Мария израства там, от малка се влюбва в магията му. Седи на репетиции до Недялко Йорданов, който прави детски представления. По-късно се включва в детската театрална школа на Христо Симеонов.
В НАТФИЗ я късат на последния кръг и отива в Театрален колеж „Любен Гройс“. След година решава отново да се пробва в академията, но в класа на Азарян. Приета е при звездното трио проф. Крикор Азарян, проф. Атанас Атанасов и доц. Тодор Колев. Когато е във II курс, я избира Бина Харалампиева за
главната роля в „Казаларската царица“
В IV курс я забелязва Николай Поляков, който поставя в Сатирата „Ловчанския владика“. Избира я за ролята на слугинята Добра и така Мария попада в Сатиричния театър. Талантливата млада актриса си партнира с колоси като Стоянка Мутафова, Георги Калоянчев, Димитър Манчев, Никола Анастасов. „Много играех, всяка вечер бях на сцената“, споделя тя. Там остава близо 4 години.
През 2000 година баща й Петко Бобев емигрира във Финикс, Аризона, а тя му гостува по време на турне на театъра. По-късно отива при него в Сан Диего, Калифорния, където той се премества. „Тогава се роди идеята да емигрирам. Мечтаех да се снимам в кино, а по това време в България не се правеше нищо“, споделя тя. Заминава през декември 2004-а.
Озовава се в апартамент в Сан Диего, сама по цял ден. От известната и обичана актриса в Сатирата, изведнъж става „никоя“ в чуждата страна. „Беше много депресиращо, мислено стягах куфарите за България“, казва тя. На един рожден ден обаче среща Петър Иванов. Между тях пламва любов, тя остава, женят се и след година имат син – Александър.
Преместват се в „Ориндж Каунти“, на час път от Лос Анджелис, за да е Мария по-близо до мечтата си – Холивуд. Там няма шанс да те изберат за сериозна роля на кастинг, ако нямаш агент, връзки и контакти, казва тя. Намира агент, упорито ходи по кастинги, снима се в малки роли в късометражни филми, някои от които отличени с престижни награди от филмови фестивали в САЩ и Европа (She comes in Spring, Faded).
Играе и на театралната сцена в Лос Анджелис през 2013-а, в спектакъла „Бечня“ на Атанас Колев. По-късно се включва и в представлението „Женитба по обяви“, което е на турне в САЩ, с Валентин Танев и Тончо Токмакчиев. „Много ми липсва театърът“, споделя тя.
През 2016-а се явява на кастинг за мастър клас в училището на Джеймс Франко – Studio 4. Той събира актьори, продуценти, режисьори и сценаристи, правят заедно 2 пълнометражни филма. Те обаче не виждат бял свят, защото затварят училището на Франко и той има проблеми.
Мария обаче не се отказва.
Става член на американската гилдия на актьорите
– SAG-AFTRA. След мастър класа при Джеймс Франко се окуражава да пише сама сценарии за филми, в които да се снима.
В първия си късометражен филм - AuДition („Прослушване“) пресъздава собствената си съдба – на актриса, която постоянно е на кастинги. На един от тях, за ролята на проститутка, тя взема сина си, а той, докато я чака, се вмъква на прослушване за деца и вместо нея, одобряват него.
Мария е в главната роля, като взема и 10-годишния си тогава син Алекс за ролята на момчето. Продуцент е Петро Душков – най-добрият й приятел в Щатите, с когото регистрират HitterPeter Production House. Двамата водят и клас по народни танци в Лос Анджелис. Имат състав – D.Е.B.А., съкращение, което означава уникални танци с аеробика и е „с леко намигване“.
Бюджета за AuДition събират с кампания, в която се включват със средства приятелите им в региона. Филмът минава с голям успех на много фестивали, като на „Сидни Инди“ в Сидни, Австралия Мария Бобева взема наградата за главна женска роля.
Тя участва в различни конкурси за писане на сценарии и така се ражда вторият й късометражен филм – Blinks („Не мигай“), вдъхновен от трогателна история. Неин близък приятел – Илиян Павлов, става приемен родител на 13-годишния Джони, който се събира с грешни деца и тръгва по лош път. Но Илиян не се отказва, а до последно се бори за него. Днес 19-годишният Джони вече е самостоятелен, взел е живота в ръцете си, работи.
„За мен беше огромно вдъхновение да напиша тази история“, казва Мария. Снимат трудно, по време на пандемията, като отново събират бюджета с кампания. Филмът минава с успех на много фестивали в САЩ и Европа, като в Ню Джърси е с награди за дебют, сценарий и главна мъжка роля.
Мария Бобева се снима за първи път в български пълнометражен филм – „Аромат на липа“, на Сиси Денкова от Мемфис, с Тончо Токмакчиев, Иван Бърнев, Албена Колева, Иван Петрушинов. „Снимахме го малко повече от месец в Мемфис и беше страхотно преживяване, много се смяхме през цялото време“, казва Мария.
„Истината е, че в Холивуд така и не попаднах на добър агент, който да повярва в мен – споделя тя. – Агентите тук гледат само печалбата, ролите за жени са много малко и предпочитат рускини пред една българка.“
Тя има 2 нови сценария и вече иска да заснеме пълнометражен филм, като кандидатства за субсидия за дебют в Националния филмов център. Има комедия – „Метафизиката на един Великден“ и мечтае за екип, с който да са като едно семейство. „Защо продължавам? Ще се боря, до смърт! Не бих казала, че съм амбициозна, обичам това, което правя, и за мен удоволствието е в пътя“, споделя тя.
„Най-големият ми успех? Семейството и децата“, смята Мария. Александър е на 17, а дъщерята Зоуи – на 14. Животът в „Ориндж Каунти“ й харесва, с топлото време и слънцето.
Двамата с мъжа й споделят обща страст – „Бърнинг Мен“, световното събитие в пустинята Невада. „Не е фестивал, защото не е с комерсиална цел“, уточнява тя. Провежда се за седмица в края на август – началото на септември.
Участват от 2016-а. Благодарение на техния ентусиазъм, България е представена на световното събитие с артинсталацията „Кукер арт“ – кола мутант, която те създават заедно с Петро Душков.
Вече са с втора, по-голяма кола и са
готови за „Бърнинг Мен“ – 2024
„Скоро, точно преди „Тексас еклипс“, слънчевото затъмнение, сложихме на нашия кукер втори чифт рога, които бълват огън – разказва през смях Мария. – Ние сме голямо шоу, хората направо умират от кеф. И колата като се движи, може да вози към 45–50 човека, а като сме на едно място, се качват даже и повече.“
Българската кола участва в полукръга от инсталации около огромната дървена фигура, която се запалва в края на събитието – оттам и името „Бърнинг Мен“. В приключението, също част от съвместната им компания HitterPeter Production House с Петро Душков, са въвлекли и цяла група свои приятели. „Какво е усещането на „Бърнинг Мен“? Все едно си на друга планета. Пиршество на въображението“, казва креативната българка.