Благовест Попов
Лютиерите Христо и Евелина Маринови през последните няколко години се наредиха сред най-добрите майстори в света. Техни инструменти са притежание на феноменални музиканти, концерт-майстори от Германия, Италия, Испания, САЩ, Португалия, Коста Рика и България. Христо Маринов е син на музикант и преподавател в Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство в Пловдив. Той е израснал в семейство, където музиката е на почит. Това му дава възможност след време да разбере тайнствения език. „Лютиерството е изработване на струнни музикални инструменти. Професия, която от векове не се е променила като изработка и начин на работа. Инструментите, които се използват, са същите от XVI век до наши дни", казва Христо. Той и съпругата му Ева са родом от Асеновград. И двамата завършват обучението си в Кремона, Италия - Меката на лютиерството.
През 1999 година Христо се мести да живее и учи в града, където са работили световноизвестни лютиерски фамилии - Амати, Страдивари, Гуанданини. Трудностите не го отчайват, защото е решен да усвои тънкостите на това високо изкуство. През 2002 година при него пристига и съпругата му Ева. Тя също започва да учи и да работи заедно с мъжа си. Успехите не закъсняват и скоро двамата започват да правят цигулките на своите преподаватели. Това е моментът, в който решават да си отворят собствено ателие. Споделят, че на улицата, на която то се намира, има още 10-15 работилници, а конкуренцията е безмилостна. Изработката на един инструмент - цигулка или виола, трае няколко месеца. Ева и Христо работят заедно върху един инструмент. Когато го завършат, го изпробват поотделно и ако забележат и най-малка нередност, започват отначало. „Лютиерството не е само направа на един музикален инструмент. След това той попада в ръцете на музиканти, които ще творят музика с него, и ние трябва да им дадем най-доброто, което може да се направи в момента", споделя Ева.
Двамата обясняват, че първоначално се навлиза много бързо в изкусния занаят, после обаче идват трудностите. Трябва да си много упорит, за да задържиш нивото си и надскочиш себе си. За да станат най-добрите, те изучават цигулка на Гуанданини в Лондон. Създаването на подобен инструмент става с наблюдение, подробно изчисляване и внимателно изучаване. Когато тяхна приятелка им поръчва да направят виола, целият процес започва отначало. След упорит труд виолата е готова и приятелката им заминава с нея да свири в Щатите. „Успяхме да се докажем като майстори в изработването. Ала това, дали наистина си на високо ниво, може да го определи само музикантът, който идва и пробва инструментите, преди да си купи. Понякога искат от нас да обогатим звука и ние го правим", обяснява Христо. Ателието на семейство Маринови е посещавано от световни звезди като Бруно Джурана, Данаил Авшаломов, Салваторе Акардо, италиански и американски изпълнители. В САЩ Даниел Авшаломов попаднал на техен инструмент, пробвал го и останал възхитен. След това специално дошъл в Кремона, за да се запознае със семейството и да разбере повече за тяхното майсторство. Сега цигулки и виоли, направени от Христо и Ева, са притежание на редица известни концерт-майстори и солисти из цяла Европа - Демна Гигова, солист на Софийската филхармония, Мариано Гарсия, концерт-майстор на Валенсианския симфоничен оркестър, Фабио Фазоне от Флорентинския симфоничен оркестър.
„Самочувствието ти от това, което правиш, се променя, но за добро. Не си мислиш, че си достигнал най-високото си ниво, защото най-добри нива не съществуват. Човек трябва да се учи цял живот", споделя опита си и Христо. Интересен е и самият процес на работа в лютиерството. Много филми показват как един музикален инструмент заживява собствен живот след създаването си. Нещата обаче са много по-специфични, обясняват Христо и Ева. Направата на една цигулка започва с избора на подходящо дърво - смърч или явор. Двата вида се използват в изработването на струнни музикални инструменти. Сред лютиерите е известно, че най-добрият явор е балканският. Легенда разказва как маестро Амати пътувал до България, за да си набави къдрав явор. „Излязохме от рутинната дейност на обикновения майстор на инструменти и влязохме в свят, където най-важното е да разбереш какво искат музикантите. Ако не успееш да изслушаш клиента и да го разбереш, магията не се получава. Това е тайната на занаята", казва Христо.
Материалът, от който се правят музикалните инструменти, трябва да изсъхне и отлежи 10-20 години. Това е най-важното условие, за да звучи добре. Но тук се появява големият проблем, че един лютиер трябва да има винаги под ръка подобно сухо дърво. Затова от самото начало майсторът започва да събира и да прави колекция от материали, които ще му трябват, обяснява Христо.