„Опенхаймер“ помете конкуренцията на „Оскарите“, най-голямата вечер на Холивуд за годината, със седем награди, включително за най-добър филм и най-добър режисьор, увенчавайки една триумфална година за режисьора Кристофър Нолан.

Майсторската драма на Нолан за бащата на атомната бомба, част от огромния феномен „Барбенхаймер“ от миналото лято, също спечели награди за главната роля на Килиън Мърфи и поддържащата роля на Робърт Дауни Джуниър. Нолан – британско-американски режисьор, приветстван като талант на цяло поколение – каза, че филмът като форма на изкуство все още има накъде да расте.
„Не знаем накъде ще тръгне това невероятно пътуване оттук нататък. Но знаейки, че смятате, че съм значима част от него, означава всичко за мен“, допълни той.

„Опенхаймер“ беше номиниран за 13 награди, но дори със седем статуетки през нощта той все пак се превърна в

един от най-награждаваните филми в историята на Академията

Робърт Дауни-Джуниър беше признат за звездното си представяне като политическия враг на Дж. Робърт Опенхаймер Люис Щраус.
„Бих искал да благодаря на моето ужасно детство и на Академията, в този ред“, каза Дауни, след като прие статуетката.

Представата на Нолан за човека, когото той нарече „най-важния човек, живял някога“, също грабна награди за монтаж, операторско майсторство и най-добра оригинална музика.

I'm just Ken

Другият огромен успех на 2023 г., поп феминисткият блокбъстър на Грета Геруиг „Барби“, беше широко представен по време на галата в Лос Анджелис.
Докато филмът, който събра 1.4 милиарда долара в боксофиса, спечели само един „Оскар“ за най-добра оригинална песен, забавлението, което генерира, осигури добро настроение за цялата вечер.

Номинираният за поддържаща роля Райън Гослинг направи звездно изпълнение на I'm just Ken, придружено от китариста на Guns 'n Roses Слаш, както и от някои от екранните му приятели като Симу Лиу и Мизеро Нкути Гатва. Изпълнението премина в караоке сесия, докато Гослинг предаваше микрофона на някои от гостите от A-списъка.

Били Айлиш и брат й Финиъс О'Конъл получиха статуетките си „Оскар“ със значки в подкрепа на незабавната деескалация на конфликта в Газа

Защо се получи така?

Историята на „Барби“ донесе приходи от над 1.4 млрд. долара, а драмата за първата атомна бомба закова 1 млрд. долара приходи в края на годината. 
Двете продукции имаха своите премиери на една и съща дата – 21 юли. Звездата на „Барби“ Марго Роби, която е и един от продуцентите, заяви в TikTok, че е получила обаждане от един от продуцентите на „Опенхаймер” Чарлз Ровен, който я помолил да отложи премиерата на нейния филм. „Не се притеснявам. Ако вас ви е страх – отлагайте“, заявила Роби. „Всъщност мисля, че двата филма по-скоро се допълват“, допълни тя.

На пръв поглед двете продукции се вкопчиха в безмилостен дуел, но всъщност анализи показаха, че те се допълват. Всяка имаше своите контрастни аудитории, като в премиерния уикенд милиони зрители комбинираха и двете прожекции. Това означава петчасов филмов маратон, а първият, който показа своя комбиниран билет за двете прожекции, бе актьорът Том Круз.

Въпреки невероятния успех, разочарованието за екипа на „Барби“ дойде още през януари, когато филмът не получи номинации в ключовите категории за наградите „Оскар“ – „Най-добра женска роля“ и „Най-добра режисура“.

„Този филм сам ли се режисира?“

Когато режисиран от жена филм, получил одобрението на критиците и с голям боксофис успех, беше номиниран в няколко категории за „Оскар“ – включително за най-добър филм, но не и за най-добър режисьор – това беше въпросът, който накара хората да роптаят, коментира канадската телевизия СВС. Това се случва през 1992 г., когато пренебрегването на Барбра Стрейзънд за „Принцът на приливите“ беше възприето като толкова противоречиво, че Били Кристъл в песента си за откриването на 64-те годишни награди на Академията, изпя „Седем номинации на рафта/този филм режисира ли се сам ?“ 
Повече от 30 години по-късно мнозина си задават същия въпрос, след като „Барби“ не донесе номинация на режисьорката Грета Геруиг. 

Режисьорката на „Барби“ Грета Геруиг

Самият Райън Гослинг, номиниран за „Най-добра поддържаща мъжка роля“, публикува изявление, в което изразява разочарованието си, че Геруиг и Марго Роби, изиграла главната женска роля, не са номинирани в съответните категории, отбелязвайки, че „няма Кен без Барби и няма филм за Барби без Грета Геруиг и Марго Роби, двете най-отговорни за тази история – създаване на световноизвестен филм.“ 
От началото на раздаването на наградите „Оскар“ през 1929 г. само три жени са получавали наградата за най-добър режисьор, отбелязаха критиците. Това са Катрин Бигълоу за The Hurt Locker през 2009 г., Кло Жао за Nomadland през 2020 г. и Джейн Кемпиън за The Power of the Dog през 2021 г. Самата Геруиг беше сред номинираните през 2018 г. за „Лейди Бърд“.
„Разликата с Барби“, казва Лиза Култард, професор по кино и медийни изследвания в катедрата по театър и филм в Университета на Британска Колумбия, „може да е същият проблем, който самата Барби среща във филма: на нея не се гледа достатъчно сериозно“. 

Райън Гослинг изпълнява песента I am Ken на церемонията по раздаване на наградите „Оскар“

„Комерсиалният успех не означава непременно номинации за „Оскар“, а „Барби“ е филмът, който често се пренебрегва като недостатъчно „сериозен“ за „Оскар“, обясни Култард пред CBC News. „Но начинът, по който се определя „сериозен“, е силно свързан с пола и липсата на номинации, мисля, е основен пример за това“.

Екипът на „Опенхаймер“ със статуетките

Има ли мрежа за стари момчета в Холивуд?

Наградата на Академията за режисура се избира от режисьорския клон на академията, който, както посочва New York Times, се състои от около 75 процента мъже, група от „стари момчета“. През 2020 г., година, в която нито една жена режисьор не беше включена сред номинациите, Time писа, че „многообразието може да расте в Академията като цяло, но клонът на режисьорите не е непременно достигнал паритет“.

Жените представляват едва 14% от режисьорите, работещи по 100-те най-касови филма през 2023 г., и само 16 процента от първите 250. „Докато „Барби“ на Грета Геруиг царуваше като филм номер едно в боксофиса, жените остават драстично недостатъчно представени като режисьори“, твърдят експертите. „Заслуженият триумф на Грета Геруиг опроверга неравенството между половете, което прониква в основната филмова индустрия.“ Това неравенство може би е причината толкова много фенове и критици да са объркани не само от изключването на Геруиг от категорията за най-добър режисьор, но и от „кимването” към Гослинг за най-добър актьор в поддържаща роля. „Кен да бъде номиниран, а Барби не е буквално това е, за което се разказва във филма“, каза Култард пред CBC News.