„Латина“ е най-големият център на приемане и разпределяне на бежанци в Италия между 1957 г. и 1991 г., по време на така наречената „студена война“. Лагерът е разположен в Viale Maggio в Латина, Лацио, по средата между столицата Рим и Гаета, където по-късно, до 2004 г., се е намирал Шести флот на САЩ. През годините на съществуване на лагера повече от 80 000 бежанци са били в него в очакване на окончателното им прехвърляне в други страни от западния свят, най-вече в САЩ, Канада, Австралия, Швеция. Сградите днес са превърнати в клон на факултета по икономика на Университета Ла Сапиенца. Първоначално обаче центърът е създаден от италианското правителство като лагер за бежанци

след унгарската революция

от 1956 г. и той отваря вратите си на 1 октомври 1957 г. благодарение на икономическата помощ на САЩ, Върховния комисариат за бежанците към ООН (ВКБООН) и ICEM.

Лагерът „Латина“ – между живота и смъртта

Ръководството на лагера първоначално е възложено на Администрацията за чуждестранна помощ (AAI), която през 1963 г. е включена в Министерството на вътрешните работи и е закрита през 1977 г. От тогава лагерът се води към префектура Latina - до падането на Берлинската стена през 1989 г. Между 1957 г. и 1978 г. в лагера се приемат хора, търсещи убежище, като мотивациите им са предимно икономически, а след това се уважава и желанието им да емигрират към държави с по-висок стандарт на живот. След избора на папа Йоан-Павел II през 1978 г. се наблюдава

забележителен скок в молбите

за убежище от граждани на Полша, като се стига до кулминацията на повече от 8000 бежанци през лятото на 1987 г. Поради законодателните разпоредби (които по-късно се вливат в така наречения Law Martelli, насочени към противодействие на масовия приток на чужденци), броят на мигрантите намалява, така че през март 1989 г. в лагера има само 448 бежанци. Лагерът е официално затворен на 8 януари 1991 г., няколко месеца преди окончателното разпадане на Съветския съюз. Архивът му се състои от над 300 000 документа и се разделя на три групи. Лагерът е създаден на основата на бивши казарми. Тук е имало пехотен полк, създаден от фашисткия режим през 1930 г. Разпростира се на площ от 8 хектара и е побирал около 800 души, въпреки че в някои случаи е имало периоди на значителна пренаселеност. Като бивш военен обект, лагерът е ограден от

висока стена с бодлива тел

има порта на входа и е поставено видеонаблюдение. За цялото си съществуване той приема общо 80 000 души, най-вече от Албания, България, Чехословакия, Югославия, Полша, Румъния и Унгария, които бягат от съветската политика в Източна Европа.

Лагерът „Латина“ – между живота и смъртта

Тук има и кубински и виетнамски граждани, които пристигат през 1979 г. след мисията на италианските военноморски сили да спасят така наречените лодки от виетнамската диаспора. Бежанците тук получавали още при пристигането си в лагера еквивалента на около 10 американски долара, но след това трябвало да си намерят някаква работа в самия лагер. През 1982 г. дневното заплащане в лагера е било 3000 лири, което е еквивалентно на 5,30 евро през 2017 г. Бежанският лагер, който се намира в центъра на Латина, допуска интеграция с местното население, въпреки че често е имало недоверие към тези непознати със „старомоден вид". Чужденците имат възможност да излязат, докато италианските граждани не могат да посетят лагера. Сред бежанците в „Латина“ има хора от различни социални категории - от буржоазията до работниците, включително много интелектуалци и художници. Сред посетителите тук е и

съветският режисьор Андрей Тарковски

който иска политическо убежище в САЩ през 1984 г., предизвиквайки голям шум по целия свят. Тарковски пристига в лагера на 28 август 1985 г. и му е даден сериен номер 13225/379. Остава там до издаването на разрешение, получено благодарение на усилията на Ингмар Бергман, да пътува до Швеция. Не са малко и българите, които преминават от тук на път най-вече към САЩ и други свободни държави. Колко точно са те обаче, не е напълно ясно, защото архивите все още не са проучени, а това е една неразорана нива за българската съвременна историография и историческата ни наука. Надяваме се някой изследовател да приеме това за кауза и да извърши този труд, от който се нуждае и миналото ни, а и бъдещето ни.