Снимки: Личен архив
Има един филм, за който всички говорят това лято. Един филм, който влезе в топ 5 на най-гледаните ленти за всички временa. Филм, който събра войнство от холивудски актьори, дори вторият човек, стъпил на Луната - Бъз Олдрин. Не, това не е „Хари Потър", това е екшън продукцията на Майкъл Бей „Трансформърс 3", подкрепена с участието на Шая Лабъф, Джош Дюамел, Франсис Макдорманд, Джон Малкович и др. Никой не очакваше, че третата част на сагата за автороботите ще се окаже блокбастърът в кошницата на Бей, който е режисирал филми като „Лоши момчета", „Армагедон", „Пърл Харбър", „Скалата", „Островът" и предните две части на „Трансформърс".
Накратко лентата разказва за началото на войната между автороботите и десептиконите, но дръзкото представяне на събитията като част от човешката история и използването на имиджа на Джон Кенеди, Линдън Джонсън и дори Барак Обама явно привлича жадната за конспиративни разкази публика.
Въпреки че филмът е още по кината, той вече е най-гледаният екшън в историята с приходи от $1,118 млрд., „дишайки във врата" на „Властелинът на пръстените - Завръщането на краля" ($1,119 млрд.). Преди него се нареждат само „Аватар" ($2,782 млрд.), „Титаник" ($1,843 млрд.) и последната част от сагата за Хари Потър, която до момента има $1,325 млрд.
БГ следата
Видно участие в „Трансформърс 3" има аниматорът Емил Симеонов, който вече влезе в историята като първия българин, рисувал една от най-скъпите и гледани холивудски продукции. Начело на екип от 26 колеги Симеонов е един от двамата character animators. От неговите ръце са създадени двата малки робота - Уили и Брейнс, които живеят с главния герой Сам Уитуики (Шая Лабъф - бел. авт.). Работата по палавниците му отнема 5 месеца.
Във филма са се трудили и още трима българи - Кристина Гацова и Константин Христозов от отдела по визуалните ефекти, а Пенка Кунева се подвизава като музикален аранжор.
Любопитка
Емил Симеонов е работил и по втората част на „Трансформърс", където пресъздава образа на Уили. Любопитно е, че той и екип от аниматори печелят „Оскар" в категорията за визуални ефекти през 2008 г. за филма „Златният компас", чийто съперник тогава е първата част от сагата за автороботите.
„Тогава бях главен аниматор на „Златният компас". Човекът на тази длъжност ръководи екип от колеги, които работят върху отделни сегменти от филма или върху отделен герой. Иначе има супервайзър аниматор и режисьор на анимацията. В тази продукция бях някъде по средата, но в други съм бил и супервайзър", споделя Емил. Българинът е работил по 20 филма, сред които „Покахонтас", „Синдбад - Легенда за седемте морета", „Ван Хелзинг", „Пърси Джаксън и боговете на Олимп" и др. Като своя любим проект той обаче определя „Принцът на Египет" (1998 г.), който събира група от известни актьори като Ралф Файнс, Сандра Бълок, Мишел Пфайфър, Вал Килмър, Хелън Мирън, Дани Глоувър, Патрик Стюарт, Стив Мартин и др.
„Това е един от големите филми, върху които съм работил. Филм, който за времето си направи много пари. Трудих се по него около 16 месеца и всъщност заради този проект заминах за САЩ", припомня си Симеонов.
Началото
Емил е роден в София на 17 февруари 1964 г. Завършва Националното училище за изящни изкуства "Илия Петров" в столицата. По-късно се дипломира като аниматор в театралната академия НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов". През 1990 г. обаче животът му се променя. След като печели конкурс, заминава за Лондон, където попада в аниматорските студиа на Стивън Спилбърг.
„Пристигнах в Лондон на 25 години, за да работя по първия си филм - "Американска приказка - Файвъл покорява Запада", който разказва историята на едно мишле - руски емигрант, който заминава на Запад с цялото си семейство. Тръгнах за Англия, без да знам езика, без да съм пътувал, дори не бях летял", споделя Емо. След като изкарва 5-6 години в Лондон в екипа на Спилбърг, американският продуцент и режисьор решава да създаде известната днес компания Dreamworks. Така 50% от хората - около 140 души, сред които и Емил, се преместват с новата компания в Лос Анджелис.
Освен за Dreamworks българинът работи за големи продуцентски компании като Walt Disney, Universal Pictures, New Line Cinema, дори за Microsoft и, разбира се, за себе си. В момента Емил се труди във Ванкувър, Канада, върху следващия си проект.