сн. в. „Новинар”

България никога не се е класирала в номинациите за "Оскар", но пък поне всяка година се е отчитала с голям кино-скандал. През 2012 г. няма изключение и този път скандалът се завъртя около избора на българския филм за "Оскар". Филмът „Кецове" на режисьорите Иван Владимиров и Валери Йорданов бе избрана от Националния съвет за кино за надпреварата за неанглоезичен филм. „Кецове" всъщност е дебют на двамата млади режисьори, като до момента е гледан от над 42 хил. зрители по кината и продължава успешното му разпространение в страната. Филмът бе селекциониран от Московския международен фестивал в официалния конкурс, където беше удостоен с почетен диплом на главното жури и награда и диплом на руските киноклубове. Беше показан и на международния кинофестивал в Карлови Вари в програмата "На Изток от Запад", както и на фестивалите в Манхайм и в официалната селекция на фестивала в Маракеш. На годишните награди на Българската филмова академия през 2012 г. лентата получи награда за филмова музика. „Кецове" е селекциониран и за Европейските филмови награди.

Изборът на "Кецове" разгневи авторите на друга българска лента, награждавана много напоследък - "Аве". "KB films" и "Камера ООД", които стоят зад филма, разпространиха в понеделник открито писмо, озаглавено "Без коментар", в което изразяват възмущението си от решението за "Кецове" по своеобразен начин. Без да нападат никого и без да коментират, те просто са изброили в писмото си всички награди, с които се е накичил "Ава". Те надминават по бройка "Кецове": "Аве" е първият български филм от 1979 насам да бъде избран в състезателната програма на Седмицата на Критиката в Кан. "Аве" бе отличен с три награди от Българската Филмова Академия, най-голямата от които бе в категорията за най-добър филм на 2011 г. Божанов получи наградата и в категорията режисьорски дебют в игралното кино, а актьорът Ованес Торосян - за най-добра главна мъжка роля. "Аве" е разпространен до сега в 6 страни и предстои разпространение в още 8 страни през 2013 г. Във Франция "Аве" бе разпространен на 28 копия и се задържа по екраните 12 седмици; в Швейцария на 11 копия и се задържа по екраните 14 седмици; в Полша на 9 копия и се задържа по екраните 6 седмици. "Аве" беше в официалната селекция на Европейската Филмова Академия за 2011 г. Закупен е от телевизионни канали във Франция, Турция, Великобритания, Швейцария, както и HBO за Латинска Америка. „Аве" е първия български филм включен в програмата на Музей за Модерно Изкуство в Ню Йорк. Предстои разпространение в САЩ през 2013 г. Над 100 рецензии за филма до сега са се появили в международната преса, определяйки „Аве" като един от най-добрите филми излезли от България. „Аве" е селектиран от над 60 фестивала в 34 държави", се изброява в текста на писмото.

Историите на "Кецове" и "Аве" до известна степен за сходни. Докато първият разказва за шестима младежи, които искат да избягат от своите провали - в семейството, любовта, парите, амбициите, и срещите им с различните от тях, "Аве" е за щура любов между двама абсолютно противоречиви младежи, които дори не биха се забелязали, ако не е случайната им среща на автостоп. В "Кецове" младите бягат от града, завладян от същите тези различни. Всеки от шестимата се отправя на изток от ада, колкото се може по-далече, край морския бряг, на чист и девствен плаж. Тук пътищата на шестимата се пресичат и откриват пред всекиго от тях надежда за ново начало. В ролите участват Филип Аврамов, Иван Бърнев, Мариан Вълев и други. В "Аве" Камен среща 17 годишната Аве - бегълка, която търси своя проблемен брат. По време на пътуването си Аве въвлича Камен във все по-големи проблеми, а той неусетно се влюбва в щурото и странно момиче.

Миналата година България се пробва да смае киноакадемията с посредствения „Тилт", който, очаквано, не получи номинация. Най-близко до „Оскар" страната е била в началото на 70-те с „Козият рог", отпаднал и заради черно-бялата лента, на която е сниман, както и през 2009-та със „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде", който обаче според специалисти е също с твърде стандартен сюжет. Тогава той беше класиран сред деветте чуждоезични претенденти за „Оскар", но в крайна сметка не попадна сред шестте финални филма, които се борят за наградата.

Пролетина Николова [email protected]