"Опенхаймер" е големият победител на 96-тата церемония на наградите "Оскар" като спечели 7 статуетки от общо 13 номинации. Следва го „Клети създания“ на Йоргос Латимос, който остана с четири награди, сред които и за главна женска роля на Ема Стоун за нейния рискован, безпрепятствен женски поглед към мита за Франкенщайн. "Барби" получи само една награда - за оригинална песен от общо 8 номинации.
Публиката по света видя Килиън Мърфи в главната роля на енигматичния учен Робърт Опенхаймер, който каза през 1945 г.: „Сега се превърнах в Смъртта, разрушителя на светове“. Ирландския актьор спечели наградата на Академията за най-добър актьор с превъплъщението си, а Кристофър Нолан грабна статуетката за най-добър режисьор за продукцията.
Мърфи надмина четирима американски съперници - Пол Джамати ("Заседнали "), Джефри Райт ("Американско четиво"), Брадли Купър ("Маестро") и Колман Доминго ("Rustin").
Ема Стоун взе "Оскар" за най-добра актриса за нейния рискован, безпрепятствен женски поглед към мита за Франкенщайн в "Клети създания".
35-годишната актриса от Аризона изпревари индианката Лили Гладстоун в "Убийците на цветната луна", Анет Бенинг ("Nyad"), Сандра Хюлер ("Анатомия на едно падане") и Кери Мълиган ("Маестро").
Робърт Дауни-младши спечели "Оскар" за най-добър актьор в поддържаща роля за изпълнението си на бюрократ, който се опитва да унищожи известен физик в историческия епос "Опенхаймер".
Дауни-младши играе ролята на бившия председател на Комисията по атомна енергия на САЩ Люис Щраус, който организира задкулисна кампания за отнемане на разрешителното за достъп до класифицирана информация на Дж. Робърт Опенхаймер, набеждавайки го за комунист. По-късно действията на Щраус са разкрити при изслушване в Конгреса, когато той иска да бъде утвърден за министър на търговията в правителството на президента Дуайт Айзенхауер.
Давайн Джой Рандолф спечели "Оскар" за най-добра поддържаща женска роля за изпълнението си на скърбящата майка Мери Ламб в драмата "Останалите".
Рандолф излезе на сцената в блестяща светлосиня рокля и разказа как е започнала да учи пеене, но впоследствие майка ѝ я е убедила да се прехвърли в театрална школа. "Толкова дълго време винаги съм искала да бъда различна, а сега осъзнавам, че просто трябваше да бъда себе си", каза Рандолф.
Макар това да е първият "Оскар" за чернокожата американска актриса, тя получи редица награди за ролята си във филма "Останалите", включително "Златен глобус", Изборът на критиците" и БАФТА.
Филмът, режисиран от Александър Пейн, разказва за трима души, които се събират в Академията Бартън по време на коледните празници през 1970 година. Към Мери Ламб, управителка на кафене в Нова Англия, която скърби заради смъртта на сина си във Виетнам, се присъединяват раздразнителен учител, изигран от Пол Джамати, и проблемен ученик, изигран от Доминик Сеса.
При връчването на наградата тази вечер 37-годишната възпитаничка на Йейлското училище по драма заяви, че е благодарна на публиката, която съпреживява чувството на загуба и апатията на Мери към празниците. "Представете си колко е трудно, ако преживявате нещо и всичко, което дават по телевизията, е весело, весело, весело, а вътрешно не се чувствате така", каза още Рандолф.
Първият украински филм с Оскар
Филмът "20 дни в Мариупол", режисиран от украинския журналист Мстислав Чернов, спечели "Оскар" за най-добър документален филм.
Документалният филм проследява руската обсада на Мариупол в Донецка област от гледната точка на Чернов и неговия екип през първите седмици на пълномащабната инвазия. Това е първият украински филм, направен от украински режисьор, който някога е печелил Оскар.
Чернов призна този знаменателен момент в украинското кино, но каза, че му се иска никога да не е трябвало да документира боевете в Мариупол.
„Иска ми се никога да не бях правил този филм. Искам да мога да разменя това с Русия никога да не атакува Украйна, никога да не окупира нашите градове. Искам да отдам цялото признание на това, че Русия не е убила десетки хиляди мои съграждани“, каза още той, цитиран от Укринформ.
Чернов е украински фотограф, фотожурналист и режисьор, който работи за Асошиейтед прес, когато Русия започна своята война срещу Украйна.
Документалният филм "20 дни в Мариупол" включва 30 часа кадри, заснети от Чернов и неговите колеги в Мариупол, преди екипажът да напусне обсадения град. Чернов и колегата му от АП Василиса Степаненко пристигат в града един час преди пълномащабното руско нахлуване на 24 февруари.
От премиерата си през януари 2023 г. „20 дни в Мариупол“ спечели награди на публиката на филмовия фестивал Сънданс, Международния фестивал на документалния филм в Амстердам, Канадския фестивал на документалните филми Hot Docs и DocuDaysUA.
Руската многомесечна обсада на Мариупол между февруари и май превърна пристанищния град в пейзаж от развалини и уби хиляди.
„Киното формира спомени, а спомените – история“, каза в края на словото си Чернов. "Благодаря на Украйна. Слава на Украйна!"
Единственият "Оскар" за "Барби"
Били Айлиш, заедно с брат си Финеас О’Конъл, спечелиха Оскар за най-добра песен с What Was I Made For? ("За какво бях създаден?"), която двамата създадоха за саундтрака на филма "Барби". Това е и единственото отличие за най-касовия филм на 2023 година.
Айлиш и О’Конъл трябваше да победят друга песен от Барби: I’m Just Ken, написана от Марк Ронсън и Андрю Уайът и изпълнена от Райън Гослинг. Други претенденти включваха Wahzhazhe (Песен за моя народ) от "Убийците на цветната луна" и It Never Went Away от документалния филм "Американска симфония".
„Чувствам се невероятна късметлийка“, каза Айлиш, посвещавайки наградата на „всички, засегнати от филма и колко невероятен беше той“.
Тя също така благодари на най-добрата си приятелка Зоуи, „за това, че играеше на Барби с мен“, както и на двама учители по музика, единият от които „не ме харесваше, но беше добър в работата си“.
Със втората си статуетка от "Оскар"-ите певицата стана единствената жена изпълнител, печелила по два пъти най-престижните отличия за филмовата си музика - също „Грами“ и „Златен глобус“
Другите печеливши
Японският фентъзи филм "Момчето и чаплата" спечели "Оскар" за най-добър анимационен филм, побеждавайки "Спайдър-Мен: През Спайди-вселената".
Филмът на майстора на анимацията Хаяо Миядзаки - размисъл за любовта, загубата и ужасите на Втората световна война и потенциално негов последен филм - надделя в състезанието за наградата срещу "Стихии" на Дисни, "Нимона" на Нетфликс и "Роботски мечти".
"Войната свърши! Вдъхновен от музиката на Джон и Йоко" на Дейв Мълинс беше отличен с наградата за най-добър късометражен анимационен филм.
Силният психологически филм, развиващ се в Аушвиц, "Зона на интерес", в спечели "Оскар" за най-добър чуждестранен филм. За първи път продукция от Великобритания печели наградата.
„Анатомия на едно падане“ излетя с "Оскар" за най-добър оригинален сценарий, а приза за най-добър адаптиран сценарий грабна "Американско четиво"