Университетът “Принстън” притежава църковно-православни ръкописи на Византийската империя, които са част от дългогодишна хералдическа колекция в библиотеката на учебното заведение. Сега гръцката патриаршия начело с Вселенския патриарх Вартоломей I от Константинопол твърди, че български партизански войски откраднали свещените пергаменти през 1917 г. И иска американските академици да ги върнат на гърците. Спорът е описан подробно от вестниците „Ню Йорк таймс” и „Вашингтон пост”, както и от някои други американски издания. Документите са на повече от хиляда години. Един от тях, "Коментар на Евангелието на Матей" от ХVI век, стига на американска земя чрез дилъри и “Принстън” го купува през 1921 г. През 1942 г. благодарение на дарение на свой дипломант

колежът се сдобива с още три ръкописа

„Коментар на Евангелието на Матей" от Йоан Златоуст, написан през 955 г. от писаря на нотариуса на император Никифор; „Небесната стълба” на св. Йоан Климакс (Йоан Синайски), написана през 1081 г. в Константинопол от писаря Йосиф; и страници от девети век, които вероятно са били част от „Коментар на Евангелието на Матей". Гръцките духовници са внесли иск срещу „Принстън” във федерален съд в Ню Джърси на 13 декември, в който се казва, че става дума за свещени текстове и произведения на изкуството, които са на повече от хиляда години, три от които са били осветени, затова имат изключителна стойност. Те настояват, че българска партизанска чета откраднала въпросните документи по време на Първата световна война от манастира „Св. Богородица Икосифиниса” в село Кормища в Северна Гърция.

Като

доказателство за кражбата от българска страна

Гръцката патриаршия цитира един от томовете на научния труд „Гръцки ръкописи в „Принстън”, VI до XIX век: описателен каталог", който е публикуван през 2010 г. И той идентифицира някои ръкописи от колекцията на училището, които са били иззети от манастира от българските власти. „Това е книга на „Принстън”, издадена от печатницата на „Принстън”, за колекцията на „Принстън”, написана от служители на „Принстън", казва Джордж А. Цугаракис, адвокат на на патриарха, манастирските и регионалните църковни служители в случая, цитиран от вестник “Ню Йорк таймс”. "Според нас това е най-конкретното признание", допълва още той.

Ден след внасянето на съдебния иск университетът излезе с изявление, че има пълната увереност, че проучването установява, че ръкописите не са били разграбени. В писмо от миналата година учени от колежа излизат със становище, че каталогът, цитиран от църквата, съдържа „широки референтни сведения“. Също така нито един от документите не е описан от чешкия журналист Владимир Сис, който наблюдавал изпращането на пратки от Гърция до България през периода на Първата световна война.

Гръцките свещеници цитират и писмо от местен служител до гръцката делегация по външни работи в София, което описва

идването на българските партизани

в манастира “Св. Богородица” в Гърция четири дни след нападението. В писмото, написано на френски език, се казва, че „банда от 60 престъпници" насилствено е влязла в манастира, като двама мъже са били безмилостно пребити, за да разкрият къде са скрити скъпоценностите на манастира. След това нападателите събрали ръкописи, печатни книги и други предмети, включително златни монети (флорини), и се отправили към София. От нашата столица

предметите били раздадени на търговци,

продавачи на книги и аукционни къщи в Централна Европа. „Бандитите, след като взеха всички ценности от манастира, натовариха плячката си на 24 мулета, които бяха взели със себе си за тази цел, и си тръгнаха, без да се безпокоят от никого", пише Н. Бакопулос в това писмо. В съдебното дело е подчертано, че четирите ръкописа всъщност първоначално идват в “Принстън” от франкфуртската аукционна къща  „Джоузеф Байер и ко” („Joseph Baer & Co”). Гръцката патриаршията проявява за първи път претенции към свои църковно-исторически документи в „Принстън” през 2015 г. Тогава чрез писмо е

отправено искане за пет ръкописа

В отговор академичното заведение казва, че два от ръкописите първо са били дадени на друг манастир, който после ги продал, и чак тогава те били получени като подарък от колежа. Гръцката патриаршия вече не търси да получи тези документи, но изглежда няма да се откаже от документите, за които твърди, че българите откраднали, като нападнали техния манастир.

Според служител на патриаршията в Ню Йорк, преди ръкописите да бъдат откраднати, те са били активно използвани в манастира „Света Богородица Икосифиниса”, където

монаси палели свещи и тамян и четели

от тях по време на хранене и религиозни служби. Отец Карлуцос казва, че ищците са в разговори с университета „Дюк“ и библиотеката „Морган” в Ню Йорк за връщането на допълнителни ръкописи, които също са били откраднати по време на нападението от 1917 година. Длъжностни лица от Дюк са отказали да коментират. А говорителка на библиотеката Норийн Халид Ахмад е заявила, че са в контакт с патриаршията и са предложили някакво решение. Официални църковни представители на патриаршията вече потвърдиха, че преди две години лутеранското училище по теология в Чикаго е върнало 337-странично издание на Новия завет, написано през девети век от монах, на име Сабас, също поради опасения, че е откраднато от българските войници.