На Бъдни вечер преди 22 години джихадистки терористи залагат бомби в църкви в градове в Индонезия и убиват 18 души. Оттогава насам всяка Коледа членовете на най-голямата мюсюлманска група в страната - Nahdlatul Ulama (NU) - се събират пред църквите в Индонезия, за да гарантират, че християните могат да се покланят безопасно. Сега мощната ислямска организация има по-амбициозна цел: да разпространи умерените си възгледи в целия мюсюлмански свят, пише „Икономист“.
Въпреки че е най-многолюдната мюсюлманска страна в света, Индонезия отдавна не участва в големите ислямски дебати. Доминиращите мюсюлмански идеи, духовни и политически, дълго време произлизаха от консервативния Близък изток. Това е очевидно сред 237-те милиона мюсюлмани в Индонезия. През последните десетилетия демонстрациите на публична набожност в близкоизточен стил станаха много по-чести. Много повече жени вече носят мюсюлманска забрадка или хиджаб. Въпреки това повечето индонезийци все още се придържат към синкретичните традиции на региона. В Източна Ява, сърцето на страната, те смесват исляма с местните явански вярвания, наречени кеджавен.
Държавната идеология на страната, известна като панкасила, насърчава подобна умереност. Тя забранява атеизма, но позволява религиозната свобода. В Индонезия има шест официални религии: Ислям, католицизъм, протестантство, будизъм, хиндуизъм и конфуцианство. Основните мюсюлмански организации настояват за по-всеобхватен и толерантен ислям, който да отразява духа на панкасила.
По-специално възгледите на NU имат голяма тежест. Групата твърди, че има над 100 млн. последователи - включително няколко членове на кабинета на президента Джоко Уидодо - и управлява 23 000 ислямски пансиона и над 250 университета. През февруари над един милион нейни последователи се събраха по улиците на Сидоархо, град в Източна Ява, за честванията на стогодишнината на групата. На събитието присъстваха много от водещите политически фигури в страната, включително президентът (известен като Джокоуи). NU го използва, за да призове официално за изоставяне на халифата - условен орган, за който се смята, че контролира всички мюсюлмани.
Групата е на мнение, че мюсюлманите трябва да приемат реалността на националната държава. Преди това тя призова мюсюлманите да отхвърлят понятието "кафир" или "неверник" и да приемат немюсюлманите като сънародници. Колкото и скромно да звучи тази проверка на реалността, тя идва от най-голямата мюсюлманска организация на гражданското общество в света и е значителна, смята Джеймс Дорси, учен от RSIS, мозъчен тръст в Сингапур.
Докато председателстваше Г-20 миналата година, Индонезия проведе паралелен религиозен форум "Религия 20". Той беше организиран съвместно от NU и Мюсюлманската световна лига - подкрепяна от Саудитска Арабия организация, която дълго време беше идеологически съперник на NU, но през последните години стана по-умерена. NU се готви да организира по-късно тази година друг религиозен форум в рамките на срещата на върха на Асоциацията на страните от Югоизточна Азия, на която Индонезия ще бъде домакин. "Не можем да практикуваме исляма така, както е бил практикуван от нашите прадеди и майки в миналото, без значителни промени в разбиранията ни", казва Улил Абшар Абдала, висш служител на NU. "Не можете да наложите шериата [ислямското право] като позитивен закон, който е задължителен за всички хора".
Мюсюлманските лидери на Индонезия можеха да предприемат по-твърд курс. Бомбените атентати в навечерието на Коледа през 2000 г. поставиха началото на кампанията на Джемаа Исламия, група, свързана с Ал Кайда, за борба за ислямска държава в Югоизточна Азия. В началото на 2000 г. стотици хора бяха убити при бомбени атентати в Бали и в известни забележителности в Джакарта, включително в австралийското посолство. Силата на радикалните ислямски групировки достигна своя връх през 2016 г., когато те се насочиха към тогавашния губернатор на Джакарта, китаец-християнин, известен като Ахок. В резултат на това той беше осъден по скалъпени обвинения в богохулство и хвърлен в затвора за две години.
Това отбеляза повратна точка за Джокоуи. През 2017 г. и 2020 г. администрацията му забрани две твърдолинейни ислямски групировки - Хизбут Тахрир Индонезия и Ислямския фронт за защита. Правителството започна да следи държавните служители за екстремистки убеждения. Неуспехът на "Ал Кайда" и "Ислямска държава" помогна за настъплението на правителството, казва г-н Улил. Саудитските пари, които в продължение на години се насочваха към индонезийските ислямисти, намаляха при управлението на Мохамед бин Салман, престолонаследника на Саудитска Арабия. През май Ханан Атаки, неофициален лидер на консервативна субкултура, популярна сред младите градски мюсюлмани, известна като движението Хиджра, се присъедини към NU.
Има и изключения от тази умерена тенденция. През април на Индонезия беше забранено да бъде домакин на световното първенство по футбол за младежи до 20 години, след като двама губернатори на провинции заявиха, че отборът на Израел не трябва да бъде допуснат до участие. Поразително е и нарастването на обществената набожност. Сега известни личности се стичат в социалните медии и по телевизията, за да опишат как практикуват исляма. Един държавен служител разказва, че когато е постъпил на работа в министерството си преди повече от две десетилетия, молитвената стая в сградата почти не се е използвала. В наши дни тя е препълнена. "Но това не означава, че сега сме екстремисти. Това просто означава, че сме станали по-прилежни", казва той.