Палавият йеромонах Кирил
Отдавна мнозина го предполагаха. Тук-таме сме чели предположения или подочували шушукане. Но за първи път и то с такъв гръм и трясък на бял свят излезе истината за монашеския живот. Откакто цивилизацията надви църковните догми, а светският блясък стана далеч по-привлекателен от застиналия в Средновековието свят на религията, въпросът кое кара един нормален човек да се замонаши в днешно време така и не намираше разумен отговор. Всъщност отговорът бе логично ясен, но липсваха доказателства. Вече ги има. Разни отговорни религиозни люде в последните дни се опитват да сбутват скандала само в рамките на манастира, откъдето той изскочи, и да обясняват, че ставало дума за изолиран случай, който при никое положение не засягал в цялост покоите монашески. Можем с огромна доза скептицизъм да подминем едни такива обяснения. Няма нормален човек, който би жертвал единствения си живот просто ей-така. Дори в крайно консервативни религиозни държави, където вярата е въздигната в ранг на правителствена политика, подир молитвата всеки гледа да заграби по нещичко и от светската суета. Какво остава тогава за общества, където църквата отдавна не играе водеща роля. Историята сама по себе си е така драматургично изпипана, че дори без авторски измислици и добавки може да се постави като пиеса в някой театър.
Действието се развива в Троянския манастир, където времето само на пръв поглед е спряло. Защото на втори се вижда, че животът протича прекалено забавно-развлекателно. Килиите на монасите съвсем не са прости дървени одаи. В тях има компютри, а интернетът е толкова бърз, че видеовръзката по Скайп не засича никога - изображението и звукът са кристални.
В ролята на Бог всъщност е Купидон. Всичко можеше да си продължи безметежно, ако в манастира не се появява младеж от Стара Загора. Той първо се влюбва в йеромонах Кирил Йорданов, после любовта става споделена и изконсумирана. След като се е наситил, младежът решава, че му е време да си търси други обекти за консумация, но йеромонахът не е съгласен на такава развръзка. Пробва няколко пъти да вразуми своя любовник, накрая играе ва банк - заплашва го, че ще му прати мутри, които да отмъстят.
Героят от Стара Загора обаче предвидливо складира всеки свой разговор по Скайп в компютъра си, което подсказва, че намеренията му още с първото посещение на Троянския манастир хич не са безкористни и чистосърдечни. Той занася записите в ,,Господари на ефира", които потриват доволно ръце и ги излъчват хем вечерта, когато децата уж спят, хем на следващия следобед, когато не спят. В момента това е един от най-гледаните видеоклипове в България.
Отмъстителят така подрежда сюжета, че за всичко да изглежда виновен монахът, а самият той да е като невинна и подлъгана жертва. Журналистите с лекота се хващат на тази въдица и вече втора седмица разкарват по студия единствено хора в расо, не и този, които разбута кошера с пчелите. Нека проследим хронологията.
„Преди време получих покана за приятелство във Facebook от Кирил Тодоров от Троянския манастир. С течение на времето двамата обменяхме по някое и друго съобщение от типа „как си, добре съм", докато един ден отецът ме покани на гости в светата обител. Поиска да бъдем гаджета, защото много ме харесвал. Реших да приема предложението и да отида, защото си търсех сериозна връзка. Имаше чувства и от двама ни, той се влюби в мен, аз - в него." Консумацията протичала и в монашеската стая, и в хотела на манастира. Отец Кирил представил пред игумена новото си завоевание като „моя братовчед". Не че някой от останалите духовни братя се вълнувал що за човек е новодошлия - подразбира се, че всички били наясно. От записаните разговори става ясно, че заниманията на 4 от 6-те монаси включвали все подобни ,,братовчедски" истории.
Любовта продължила няколко месеца, но разстоянието и „други причини" сломили връзката, поне такова е обяснението на момчето от Стара Загора, което пред ,,Господари на ефира" изразява ,,огромно възмущение" от небожиите прояви на тези иначе божии служители. Известно време ту се разделяли, ту се срещали и отново пламвали позаспали чувства. И така няколко месеца. В началото на ноември въпросът за раздялата бил поставен по-отривисто. Йеромонахът побеснял: „Или ще си мой, или на никого другиго". Последвала споменатата по-горе заплаха с мутри, която пък от своя страна направи така, че тези дни националните BG телевизии напълниха публицистичните си блокове с гей-истории от манастира, които най-сетне изместиха оттам втръсналото на всички броене и коментиране до откат на ентите протестни дни срещу Орешарски.
Едно към едно В събота йеромонахът се изнесе от манастира. Баща му отишъл, накарал го да събере багажа си и го отвел в София, където живее семейството. Ден преди това Светият синод, твърде екстрено за тромавата традиция там, взе решение да забрани на отеца да участва в богослужения до изясняване на случая. Наказание обаче бе наложено само на него. Любителят на котешки маниери Палома остана извън решенията на синода. Не се забеляза да е взето отношение и към баба Гуси с дългото ,,у". Мишо Шамара възпя случката Карбовски: Ей, педал! Защо ме лъжеш, бе! Отец Кирил: Не съм гей. Заклевам се! Карбовски: О, ама ти се и закле! Приличаш на онзи гаден педофил Владо Кузов! Вън гейовете от Църквата! Отец Кирил: Не съм гей. Карбовски (крещи): „Защо лъжеш, бе... Признай си... Не е хубаво да си тъп, бе, педал... Нещастник, махай се... По време на предаването се разбра, че игуменът на Троянския манастир е понижил Кирил от йеромонах в обикновен монах. Което действие общо взето се обезмисля от решението на Светия синод да забрани на Кирил да извършва богослужения. От друга страна, след като в един манастир живеят едва 6 човека, няма как игуменът им да не е наясно какво правят. Така че действията му сега приличат по-скоро на опит да спаси собствената си кожа. |