Мощите на Свети Николай Чудотворец всъщност може да се намират в турския град Демре, а не в Италия, както гласи общоприетата версия. Работата в Демре започва още през 1989 г., но само преди две години специалисти от университета „Мустафа Кемал“ откриха впечатляваща ниша с погребение в малка пристройка до църквата „Свети Никола“. Заедно с факта, че гробната камера се намира на метри от старинната църква, възниква идеята, че това може е гробът на Свети Николай Чудотворец.
„Най-голямата ни надежда е да открием надписа върху саркофага. Това ще помогне за изясняване на съдържанието на погребението и ще ни позволи да определим точния период, към който принадлежи“, каза ръководителят на разкопките, доцентът Ебру Фатма Финдик, цитиран от агенция Новости.
Тежестта на версията на археолозите се засилва от факта, че на мястото на съвременния Демре някога е имало друг град - Мира Ликийска. Именно тук светецът служи като епископ през 4 век. През 343 г. той е погребан в местната църква, която е възстановена след ужасното земетресение от 529 г. по заповед на император Юстиниан. След нашествието на войнствените селджукски турци, които опустошават и оскверняват безценни християнски светини, търговци от италианския град Бари екипират специална експедиция, която през 1087 г. под прикритието на тъмнината изважда голяма част от мощите на светеца и ги доставя с кораб до Апенинския полуостров. По-късно венецианците завършили въпроса и сега се смята, че около 85 процента от останките на светеца почиват в Бари и още 10 във Венеция.
Но според учените преди хиляда години италианците са взели грешните кости. Турски експерти направиха ДНК тест, но не оповестиха резултатите, защото се наложи по-точен анализ.
С това е свързана и друга любопитна подробност: влизайки в църквата, търговците претърсили гроба на светеца, но не намерили нищо там. Тогава те разпитали местни монаси, които признали, че в храма се намират мощите на друг светец – чичото на Николай Чудотворец. Не е изключено да са били отнесени именно неговиТе останките.
По-късно обаче историците започват да твърдят, че светецът няма чичо и смятат, че става дума за съименника му - Свети Николай от Пинар, който проповядва в същия регион век по-късно.