След години спорове и противоречия какво празнуват българите на 14 февруари – дали Св. Валентин или Трифон Зарезан, все повече стават онези, които си честят един чисто нов празник – на любовта и виното, обединил почитта и към двамата светци – Валентин и Трифон. Православната църква почита Свети Трифон на 1 февруари, а и мнозина продължават да отбелязват тогава празника на лозята и виното. По народен обичай обаче денят се чества на 14 февруари. България тачи cвети Трифон като покровител на лозарите и пазач на лозята, защото приблизително тогава започва резитбата на лозята. Разминаването от тринайсет дни идва от използването на различни календари. През 1916 г. България въвежда Григорианския календар. Българската православна църква обаче продължава да използва Юлианския календар до 1968 г., когато заедно с Гръцката православна и Румънската православна църква възприемат Григорианския календар без великденския празничен цикъл и твърдите дати на църковните празници. Другият празник, свързан с 14 февруари, се отбелязва в България сравнително отскоро. Свети Валентин се почита от Католическата църква и е приет за Деня на влюбените. Първата записана асоциация на Свети Валентин с

романтичната любов

датира от ХІV век в Англия и Франция. Тогава хората вярвали, че на 14 февруари птиците се ухажвали. Връзката между Свети Валентин и романтичната любов не е открита в нито един исторически документ и е по-скоро само легенда. През Средновековието влюбените си разменяли послания на 14 февруари, като ги наричали валентинки. Традицията да са разменят подаръци между влюбените се затвърждава в Съединените щати през ХХ век. Между двамата светци общото е не само 14 февруари. И свети Валентин, и свети Трифон живели почти по едно и също време. Двамата били лечители и двамата претърпяват мъченическа смърт. Какъв по-добър повод да празнуваме едновременно любовта и виното... И все пак, ако сте любители на споровете, ето какво разделя българите на 14 февруари.

Чувства срещу бунтарство

Св. Валентин е още една възможност за влюбените двойки да си припомнят колко много значат един за друг и да дадат воля на чувствата си. И ако през другото време премълчават заветното „обичам те“, то сега могат да го кажат по най-различни начини – на глас, във валентинка или под формата на мил жест. От друга страна, привържениците на св. Трифон избират 14 февруари, за да изразят бунтарството си по повод инвазията на нови и непознати празници в родната култура. Други се бунтуват срещу натрапчивостта на католическия празник, срещу дупката, която се отваря в бюджета на представителите на силния пол покрай покупките на цветя, бонбони, подаръци и т.н. А трети – бунтари по природа – просто отказват да празнуват (каквото и да е).

Комерсиализъм срещу традиционализъм

Понякога дилемата „Св. Валентин или Трифон Зарезан“ се превръща в битка между комерсиализма и традиционализма. Мнозина са на мнение, че Св. Валентин е чужд празник. Те не виждат основание да пренебрегват българските традиции, характерни за Трифон Зарезан, за да честват нещо, което не им е близко нито от религиозна гледна точка, нито от културна. Освен това от година на година Св. Валентин попада все повече в лапите на търговците и производителите, които използват празника, за да затрупат пазара със сувенири. Магията на романтичния жест се губи, а на нейно място идват скъпите и луксозни подаръци, които целят да впечатлят половинката и да купят внимание му/й. А всъщност необходимо ли е всичко това?