Софийското поле, което в далечното минало е било дъно на голямо езеро, е изключително плодородно и според исторически сведения тук е кипял живот още от дълбока древност - 5000 години преди новата ера. Предметите, оцелели и достигнали до нас през вековете, са уникални находки и обикновено се кръщават на името на мястото, където са открити. Всичките селища имат своя история и историческо наследство. Имената им се губят далеч в древността и най-вероятно е да имат славянски корени. Според стара легенда едни от първите заселници са били славяни. Керван се движел по римския път за Сердика. Бил воден от старейшината Кумарич, който вече стар и болен, починал тук. Племенният съвет го погребал с почести и решил да остане и основе селище, което впоследствие е наречено Кумарица. Според преданията името на квартал Славовци е останало от друг славянски род, който се заселил недалеч от Кумарица и основали селище, което получило името си от племенния вожд Словутич. Един от най-старите и известни манастири около София, Обрадовският манастир „Св. Мина“, е разположен североизточно от центъра на столицата ни, в кв. „Бенковски“, на южния бряг на Владайската река. Според преданието светата обител е
основана още в римско време
а през ХІ век на това място е имало огромен християнски комплекс с 40 параклиса, множество манастирски сгради и духовно училище, както и метох на Света гора. Кръстоносните походи и османските нашествия постепенно заличават напълно следите на светата обител, но споменът за манастира на името на светеца воин Мина остава в легендите, предавани през поколенията. През 1927 г. селяни от Обрадовци забелязали останки от стари зидове, а баба Бона от село Григорево, която е открила над 100 унищожени черкви и манастири, им показала мястото, където били основите на стара черква и олтарна абсида, до която било аязмото със светена вода на манастира. При разкопаването били намерени части от кръст и кандилница, които се съхраняват в Църковно-историческия музей. Християните започват да събират средства за възстановяване на манастира и през 1942 г. са положени основите на сегашния храм, който бил завършен и осветен след три години. По-късно са построени няколко параклиса, а в олтара на посветения на св. безсребърници и чудотворци Козма и Дамян е
вградено аязмото със светена вода
Празникът на манастира е на 11 ноември, когато Църквата почита паметта на свети великомъченик Мина. Той е египтянин, служил в римската войска в град Котуан по времето на императорите Диоклетиан и Максимилиан, най-жестоките гонители на християните. Блаженият Мина оставил воинското си звание и се оттеглил в планините, в пустинни места. Той сметнал, че е по-добре да живее със зверовете, отколкото с хора, които не познават Бога. Мина дълго време се скитал в планините и пустините, с пост и молитва очиствайки душата си и служейки ден и нощ на Бог.
Светецът загинал мъченически за християнската вяра, защото отказал да принесе жертва на езическите идоли. Воините отвели свети Мина извън града, където отсекли главата му, запалили голям огън и хвърлили в него многострадалното му тяло. Когато огънят изгаснал, вярващите дошли на това място и събрали останалите мощи на светеца, обвили ги с чисти повивки и ги помазали с благовония. Скоро те пренесли тези свети останки в родния му град Александрия и ги погребали в почести. Впоследствие на това място била построена черква в името на светията. Много чудеса са ставали пред мощите на св. Мина. Много чудеса стават и пред
чудотворната икона на св. Мина
в светата обител. Хората идват тук да се помолят за здраве, за спасение, за избавление – някои от тях идват за рожба, други пък, за да имат сполучлив брак – св. Мина помага на хората и те идват след това, за да му благодарят за извършените благодеяния.
От самото създаване на манастира той е девически. Имало е монахини до 2004 г., когато последната - благочестивата сестра Златка - почина. Вярващи чакат на опашка по 1-2 часа, за да се докоснат до иконата на св. Мина и да се помолят да се случи чудото. Мястото е много красиво, дворът през пролетта и лятото е отрупан с цветя. Богомолци изкарват по цял ден лете в обителта на раздумка сред тишината зад манастирските порти.