сн. „Леополд музеум”

Известният виенски музей „Леополд" реши да покрие интимните части на голи тела на футболисти върху големи плакати, разлепени из австрийската столица. Те са част от изложбата „Голи мъже от 1800 г. до наши дни", но предизвикаха вълна от възмущение. „Имаме много, много оплаквания" - каза говорителят на „Леополд" Клаус Покорни. Той призна, че в музея не са очаквали толкова много хора да бъдат разстроени или ядосани. Граждани предупредили, че ако от „Леополд" не направят нещо, те сами ще отидат с четки и ще замажат интимните мъжки части. Някои виенчани дори вече са предприели такива действия. Покорни обеща, че

гениталиите на мъжките тела

върху близо 180 големи плаката във Виена ще бъдат покрити с червена хартиена лента. Той сподели, че музеят не е щастлив от така създалото се положение, още повече че живеем в XXI век. Плакатите са в стил фотореализъм и са дело на прочутите авангардни артисти и партньори Пиер и Жил. С творбите си те отбелязаха победата на Франция на Световното първенство по футбол през 2006 г.

Музеят „Леополд" откри изложбата „Голи мъже" на 19 октомври, а тя ще продължи до 28 януари 2013 г. Оригиналите на съвременни футболисти в натурален вид обаче просъществуваха едва три дни, в момента върху огромните постери има хартиени добавки, които прикриват интимните части. Триста експоната представят различни изразни средства - рисуване, скулптура, графика, фотография и нови медии. Темата за голото мъжко тяло в съвременното изкуство се допълва от

творби от Ренесанса и Средновековието

Експозицията има за цел да покаже как се е развивало изобразяването на голото мъжко тяло в историята на изкуството.

В текст, представящ изложбата, се посочва, че темата „голота" досега почти винаги е била представяна само с разсъблечени жени. Кураторите имат претенцията, че показват една непоказвана и неанализирана до днес гледна точка. Има три акцента във времето - епохата на Просвещението с Френската революция и Класицизма - около 1800 г.; новото начало в течение на Класическата модерност около 1900 г. и накрая - изкуството, разрушаващо бариери след 1945 г.

В преглед на изкуството през двете столетия са показани различни творчески подходи, конкуриращи се мъжки модели и преходът от красотата на човешкото тяло към новите ценностни представи. Произходът и традицията на темата „голи мъже" в западното изкуство е маркирана във въведението към изложбата с египетска статуя от 2400 г. преди Новата ера. След това - с бронзова статуя в естествен ръст на младеж - ренесансова реплика на римски оригинал, после - с

бронзово произведение на Роден

което се смята за начало на модерната скулптура, и накрая - с концептуално произведение на съвременен австрийски автор. Голото мъжко тяло е във фокуса и на още една изложба, организирана в столицата на Австрия. До 5 декември посетителите на музея „Албертина" могат да разгледат фотографии в колекцията „Тялото като протест".