сн. ,,Факти”
Току-що открит, паметникът на писателя Георги Марков в София бе охулен. Конкуренти за изграждането му се нахвърлиха върху композицията, а в интернет бе пусната подписка срещу него.
Тримата президенти Росен Плевнелиев и предшествениците му Петър Стоянов и Желю Желев откриха паметник. Бронзовата фигура на дисидента беше поставена на площад ,,Журналист". Откриването й съвпадна с 85-ата годишнина от рождението на Марков. Той бе убит през 1978 година в центъра на Лондон от наемник на ДС с прозвището Пикадили. Агентът изстреля в тялото му от чадър сачма, пълна с отровата рицин. Три дни по-късно Марков издъхна. Въпреки че самоличността на Пикадили бе разкрита - това е италианецът Франческо Гулино, той така и не е съден до момента. Давността на престъплението вече отмина, с което и вероятността Пикадили някога да получи справедливо правораздаване.
Специално за откриването в България пристигна вдовицата на Марков Анабел. Тя разказа, че той е имал много дълбока връзка с България. Толкова дълбока, че на моменти си мечтаел тайно да се вмъкне в България въпреки комунистическата диктатура и въпреки добре охраняваните граници. Фантазирал си как успява да се върне в Родината само за 24 часа, без властите да разберат. Той искал да посети родителите си и клуба на писателя. Дори бил сигурен какво ще си поръча - зелеви сарми, разказа Анабел Маркова.
,,За мен е огромна чест да присъствам на откриването на този много закъснял във времето, но не и в смисъла си, паметник. Георги Марков не се поколеба, той каза истината и плати с живота си за това. Нека този паметник да бъде като мост за следващите поколения, за да не се превърне България никога повече в заложник на тоталитарна или каквато и да е друга власт", каза президентът Плевнелиев.
В същото време почитатели на провокативния скулптор Спартак Дерменджиев започнаха в интернет подписка срещу открития паметник. Те настояват за реализиране на идейния проект на Дерменджиев за съвсем друга композиция в памет на Георги Марков. Двуметровият монумент в столицата е дело на пловдивския скулптор Данко Данков. Той бе посочен като автор от българския емигрант д-р Георги Лазаров, финансирал изработването на паметника.
Спартак Дерменджиев обаче има съвсем друга идея за паметник на Георги Марков и той дори го откри виртуално на 1 март - рождения ден на писателя, отново на пл. ,,Журналист". За разлика от издигнатата на постамент бронзова фигура тази от проекта на Дерменджиев е на мъж в естествен ръст, стъпил на земята и облегнал се на романтична старинна улична лампа - доста по-разчупена и нетрадиционна.
Още преди да изготви проекта, през февруари г-н Дерменджиев призова на страницата си във фейсбук колегите от страната да направят обществено обсъждане и то да определи кой проект е най-добър. Никой обаче не откликна на призива и в навечерието на рождения ден на писателя Дерменджиев пусна собствения си проект в интернет, който за броени дни стана толкова популярен, че бе ,,откраднат" от сп. ,,Да нейшън" и излезе заедно със статия за живота на Георги Марков.
В последния ден на февруари Дерменджиев се обърна към приятелите си с призива: ,,Заповядайте на откриването на паметника на големия български писател и журналист Георги Марков. Ако някой е против или има да каже нещо, да го направи сега, или да замълчи завинаги!" Приятелите обаче не замълчаха и подеха апел да бъде обявен национален конкурс за идеен проект и изграждане на паметник на писателя на площад ,,Журналист". Такъв не бе обявен и се стигна до откриване на паметника на пловдивския скулптор.
„Марков ми прилича на позастарял студент, който чака за изпит, зубрил е, но нищо не знае. Очаква пак да го скъсат и ей-така, за кураж, или за да се подмаже на професора, е сложил учебник под мишница", коментира творбата на колегата си Спартак Дерменджиев. Мъжката фигура до лампата е вторият нереализиран проект на Спартак Дерменджиев, посветен на Георги Марков. През миналата година Дружеството на пловдивските художници не допусна до изложба колаж на Дерменджиев, посветен на писателя, който е представен като светец, а около него са изписани причините за българската криза. Самият Дерменджиев често скандализира публиката със скулптори на вагини, голи тела, навирени към небето крака и др.