сн. „Прес”
Българският патриарх Максим и след смъртта си успя да засрами повечето български, а и сръбски владици. Веднага след като в София бе отворено неговото завещания се разбра, че за 40 години Максим не е придобил нищо за себе си, защото не е имал лична банкова сметка, нито автомобил, апартаменти, вили, земя... Цялото му „богатство" се състои от много стар ръчен часовник и пишеща машина, която купил през 1968 г. Пари също не са открити, тъй като от месечната си заплата от 680 лева оставял по 100 лв. за лични нужди, а останалата част десетилетия наред давал на дом за деца с увреждания в София, като за това почти никой не е знаел.
Списъкът с ценни неща в завещанието на някои сръбски духовници би бил много дълъг. Според социолога Мирко Джорджевич, който се занимава и с религиозни въпроси, завещанието на българския патриарх е отражение на неговия живот. „Патриарх Максим беше известен със скромността си. За разлика от него в завещанията на някои наши владици биха се оказали богатства, на които биха завидели и много богати хора. Не е нормално парите на бедните вярващи да се оказват накрая обърнати в разкошни дворци или луксозни коли, с което най-известен е Зворничко-Тузлански епископ Василие Качавенда и неговият дворец, който наричат сръбския Версай. Такова угаждане на тялото чрез комфорт и разкош не е добре и от духовна гледна точка", казва Джорджевич.
Подобно е мнението и на религиозния анализатор Живица Туцич. „Епископите са земният образ на Исус Христос и винаги трябва да мислят дали той би се возил в такива луксозни автомобили или би живял в разкошни дворци. Ако нашите епископи са забравили, той е влязъл в Йерусалим на магаре", казва Туцич. „Резиденцията не трябва да е такава, че владиката да се срамува, но не бива да издава ненужен лукс, несъответстващ на времето, в което много хора са бедни", смята той.
Според сръбския социолог Невен Цветичанин нито църквата, нито епископите са съобразили поведението си с обществената и икономическа криза. „За някои владици като че кризата не съществува и те се изхвърлят с луксозни коли и правят нови Версаи, а от другата страна имат вярващи, които едвам свързват двата края. Като че в надпреварата за материалното сръбските владици забравят, че скромността е основата на християнството, което може да отблъсне вярващите. Затова ги съветвам да се вгледат в примера на патриарх Максим, само по този начин могат да убедят обществото, че за тях моралът е по-важен от парите", казва Цветичанин.
Източник на „Прес" измежду първите хора в Сръбската православна църква разкрива, че и в самата църква има разделение на материалисти и духовници, като първите имат надмощие. Сръбският патриарх Ириней не крие, че това много го тревожи.
Списък с колите на сръбски владици:
- Шабачки Лаврентие - „Ауди A6"
- Зворничко-Тузлански Василие - най-ново „Ауди A6"
- Сремски Василие - „Мерцедес 200" E клас
- Банатски Никанор - „Шкода Супърб"
- Врански Пахомие - джип „Компас спорт"
- Жички Хризостом - „Пасат"
- Тимочки Юстин - „Ситроен C 5".
Сърджана Вукашинович, в. „Прес", Сърбия