На 6 април 1520 г., преди 500 години на едва 37-годишна възраст умира един от най-великите художници на цивилизацията - Рафаело. Името му е Рафаело Санцио и е роден в Урбино на 6 април 1483 година, в семейството на Джовани Санти, художник и поет в двора на местните херцози Гуидобалдо да Монтефелтро и съпругата му Елизабета Гонзага. Благодарение на тях град Урбино става водещо средище на литературата и изкуството. Малкият Рафаело израства в двора на херцозите, където придобива знания, обноски и умения за общуване. И макар че не получава друго, т.нар. класическо образование, той се движи сред висшето общество като сред равни. Според някои не е сигурно дали изобщо е умеел да чете и пише на латински, но затова пък рисувал божествено. След като в период от 3 години умират и двамата му родители, Рафаело остава под попечителството на единствения си чичо Бартоломео, свещеник, и на мащехата си от втория брак на покойния му баща. Работи в ателието на баща си, заедно с нея. В онези години кумири са му покойният придворен художник Паоло Учело и живеещия в Чита ди Кастело художник Лука Синьорели. Според биографа Вазари, бащата на Рафаело го водил да чиракува в ателието на известния умбрийски художник Пиетро Перуджино, но този факт е оспорван от другите биографи на художника. Първата си самостоятелна поръчка младият Рафаело получава от град Чита ди Кастело. Тя е за два диптиха - първият с "Трите грации" и "Сънят на рицаря", а вторият - "Свети Георги в борба с дракона". През 1503 г. Рафаело заминава за Флоренция, където се запознава с творчеството на Леонардо да Винчи, Микеланджело и Донатело. Под влияние на тяхното изкуство познанията му се обогатяват и стилът му се променя. По същото време се запознава и с един монах-живописец - Фра Бартоломео. Именно тогава започва да рисува своите Мадони и се посвещава изцяло на тях. През 1504 г. Рафаело прави първата си значителна творба - "Обручение Богородично", в която се насочва към нови идеи и композиционни решения. Същата година рисува и "Мадоната на великия херцог", отличаваща се със строга красота. Следват "Мадоната с щиглеца" (1505), където изобразява Богородица с младенеца и малкия Йоан, който подава на Исус птица щиглец, символ на плодовитостта. В нея използва пирамидалната композиция на Леонардо. Други негови творби от този период са "Портрет на Пиетро Бембо" (1504 - 1506), "Млада жена с еднорог" (1505), портрет на Анджело и Магдалена Дони (1505), "Полагане в гроба" и "Оплакване на Христа" (1507), Света Екатерина Александрийска "Мадона Естерхази" и "Хубавата градинарка" (1508). През 1509 г. Рафаело получава поръчка от папа Юлий II, за да проектира и изпише три от залите на Ватиканските музеи - Станца дела Сигнатура, Станца ди Елеодоро и Станца Залия, известни днес като Стаите на Рафаело. Най-известните му творби от този период са фреските в Станца де ла Сигнатура (Залата на подписите) - "Атинската школа" и "Диспутът за Светото писание". Залите всъщност са четири, но четвъртата - Залата на Константин е изрисувана от учениците на Рафаело след неговата смърт. Залите са изрисувани в периода 1508 - 1517 г. с огромни стенописи, покриващи цялата им повърхност. Големият Рафаело е погребан в Пантеона на Рим, Папска република. Рим трябваше да е центърът на световното честване на 500-годишнината от смъртта на ренесансовия художник и архитект Рафаело с безпрецедентна изложба на негови творби, съобщи сайтът Уонтид ин Роум, цитиран от БТА. Изложбата със 100 картини на Рафаело, 40 от които заети от галерията "Уфици" във Флоренция, очакваше хиляди посетители, много от които пристигнали специално от чужбина. Предварителните продажби на билети предизвикаха огромен интерес. Тя обаче беше открита дискретно през март в "Скудериe дел Куиринале", защото точно тогава италианското правителство обяви ограничителни мерки срещу коронавируса и призова всички да спазват еднометрова дистанция. Ръководството на музея се стараеше да поддържа правилата за дистанция три дена, като служители с маски ограничаваха достъпа. След това, само след 72 часа изложбата беше затворена, въпреки че беше планирана от години и безценните картини станаха пленници на невидимата смъртоносна заплаха. Властите се опитват да извлекат максималното от ситуацията и насочват почитателите на Рафаело към лекции в интернет и виртуални посещения на изложбата в "Скудерие дел Куиринале", която ще остане затворена, докато бъде вдигната карантината. По план тя трябваше да продължи до 2 юни, но почитателите на ренасансовия гений се надяват тя да бъде удължена. От 11 ч. местно време в понеделник италианското министерство на културата излъчва "маратон" от видеа в канала си в Ютюб.