„Винаги съм гледал на моите дрехи като на скулптури, произведения на изкуството. Затова, когато случайно видях в един сайт парчета цветна пластмаса, си казах: „Ето, това е материалът за мен“, споделя Живомир.

Авангардните екстравагантни футуристични модели от PVC на българския дизайнер Живомир Домусчиев от Лондон наистина повече приличат на скулптури. Впечатляват звезди като Лейди Гага, Дженифър Лопес и Ники Минаж, които ги носят в клиповете си.

Роден е във Варна, от 8-годишен живее в Лондон. На 12 години мечтае да стане автомобилен дизайнер и рисува коли. „Най-интересното е, че най-авангардните модели коли сега много приличат на рисунките ми отпреди 20-30 години“, споделя Живомир. Сякаш това са следи, предопределящи футуристичния му бъдещ стил.

В Лондон той започва да учи „Дизайн и медия“. След година постъпва в Лондонския колеж за мода. Успоредно с това работи за малка компания за дрехи. Магазинът е пълен с модели на новите, талантливи дизайнери на Англия, като Аликзандър Маккуин. „Не знам как, но ми позволиха на мен, едно 19-годишно момче, да им продавам колекциите. Оттам започна всичко с дрехите. Минах от коли на дрехи“, смее се той.

Първите му модели са „по-нормални“, тоест от текстил, предназначени за млади хора, за клубове и партита. Когато завършва колежа, му предлагат работа за любимия му, много артистичен дизайнер Мартин Анжела, който твори в Белгия, но не може да се премести там.

Внезапно открива у себе си друга страст

– интересно му е да работи за списания. Харесва му да организира модни снимки, да сменя визиите на дрехите по време на фотосесии. Първата част от живота му – около 20 години – минава като моден стилист и редактор, работи за много различни списания. Облича и много известни музиканти като стилист.

Преди 8 години прави дрехи за фризьорска компания, една от най-големите в света, за тяхното шоу на прически. „С тях като стилист бях правил шоута в Чикаго, Лас Вегас, Ню Йорк, Япония, Китай, Мексико, навсякъде в Европа, из цял свят. Те знаеха, че съм и дизайнер, и ме попитаха дали искам да проектирам дизайна на някои от роклите за шоуто. Показах 33 рокли – първите в моя нов стил, от пластмаса. Много ми хареса това, което бях постигнал, и оттам започна и моята компания и моден бранд Jivomir Domoustchiev“, разказва той.


Когато се връща в Лондон, разполага колекцията в пресофиса. Още на първата седмица му звъни известната стилистка Пати Уилсън, главен редактор на италианския Vogue. „Тя е една от най-брилянтните стилисти в света, бяхме работили с нея и преди. А поиска ли те Пати за Vogue, всички други модни издания те искат“, разказва през смях Живомир.

„Да снимат твои модели за най-важното списание в света – това ти дава голям кураж – вълнува се той. – Няколко седмици след това ме поканиха в Ню Йорк за снимките с редакторката и със Стивън Клайн – любим фотограф на Мадона и един от най-известните фотографи в света, работил 25 години за италианския Vogue. Беше нещо велико за мен... Наскоро Стивън Клайн е издал първата си книга и в нея 3 страници са със снимки на моите модели.“

Първоначалната му идея е била да прави дрехи-скулптури

като произведения на изкуството, но след бляскавия пробив във Vogue, целият свят ги забелязва и започва да ги иска. Тогава той прави сериозно проучване в интернет, откъде да си набави повече материали – пластмаса.


„Гордея се с това, че почти всички мои мечти са се сбъднали“, казва той. Работи със световни звезди, които мечтае да облича. Забелязва го стилистката на провокативната Лейди Гага. За клипа й Rain on Me, заедно с Ариана Гранде, той прави тоалет, напомнящ с нещо за костюмите, които създава преди това за легендарния клуб кабаре Crazy Horse в Париж.

„Бях редактор в едно списание, в същата сграда, където беше кабарето в Париж, и винаги съм си мечтаел да работя с тях. Получи се като сбъднат сън“, споделя Живомир. Преди години само дизайнери като Жан-Пол Готие и Азедин Алая работят за Crazy Horse. Но един ден му звънят артистичните директори на кабарето и той облича част от участниците.

„Със стилистката на Лейди Гага се срещнахме в Ню Йорк, показах й новата колекция, тя си хареса нещо и помоли да го променя, за да е уникално, само за Лейди Гага“, казва дизайнерът.


„Знаеш ли, след като работих като стилист половината част от живота си, съм наясно как работи всичко – споделя Живомир. – За едно нормално видео сигурно има хиляда тоалета, които чакат, и да изберат точно твоите е нещо специално. Два дни преди премиерата ми се обади стилистката на Лейди Гага и каза: „Ще се радваш много“. Бях щастлив! Едно е да обличаш известни хора за парти, а съвсем друго – за клип на суперзвезда като нея. Нещо вечно, което се гледа от милиарди хора по света...“

За клипа Medicine на Дженифър Лопес

той прави бяла асиметрична скулптурна рокля. Много работи и за американската рапърка, певица и актриса Ники Минаж. За клипа й No Frauds, заедно с Дрейк, прави червена прозрачна пластмасова рокля-скулптура. „Стилистката на Ники ми каза, че тя много харесва работите ми. Правил съм много неща и за турнето й, редовно ми звънят“, казва Живомир.

След това той буквално е засипан от поръчки. Има мерките на всички известни певици, по които може дистанционно да изработи всякакви тоалети. Годишно му звънят с поръчки стилисти на 200 певици, но е доволен, че има свободата да избира за кои 5-6 да работи.


Той спазва стриктно всички правила на шоубизнеса. Винаги прави редизайн на тоалета, харесан за някоя певица, за да е уникален, и няма право да прави нещо подобно за друга. За някои от проектите си няма право да говори, защото е подписал строги договори за конфиденциалност.

Той предлага един качествено нов поглед към модата. Не е задължително една жена да е облечена от горе до долу в дрехи от неговия бранд, смята той. Като дизайнер, идващ от света на стилистите, той показва как всеки може да миксира дрехите, които вече има, с негови дизайни. Това прави стила на човека индивидуален, уникален.

Неговите облекла са предназначени за освободени жени, без скрупули и комплекси, които искат да бъдат забелязани. Част от колекциите му от сутиени, гащи и всякакви аксесоари от PVC успешно се комбинират с дрехи от текстил на други дизайнери – като се обличат върху тях.

Така е работил с един от най-известните английски дизайнери – Julian McDonald, минал през школата на Карл Лагерфелд и „Шанел“. „Джулиан ми звънна и каза: „Искам да миксирам моите идеи с твоите. Направи шоу с моите аксесоари върху неговите дрехи и стана перфектно“, разказва Живомир.


Няма престижно модно списание в света, което да не е публикувало неговите авангардни футуристични дизайни. Около 60 страници в различни издания на Vogue по света са с негови модели, 25 страници има в Harper's Bazaar. За другите – MarieClaire, Madame Figaro, Elle, Kosmopolitan и други – не е водил статистика. Специализира се и в снимането на моделите си и във фотосите и видеата е перфектен до високо ниво на професионализъм. Негови снимки се публикуват в модни издания.

Неговата философия е всичко да се прави на поръчка – никаква „стока за продан и изхвърляне“. Разработил е 150 дизайна на дрехи и аксесоари, публикувани в сайта му www.jivomirdomoustchiev.com . Когато някой му поръча нещо онлайн, му изпраща мерките си и всичко се прави лично за него, като избира цвят.

В текстила е много известен със своите уникални палта

Преди няколко години той нарича част от своя колекция Reimagine the Future.

Превежда го като „Да преосмислиш бъдещето“. Подкрепя все по-популярното не само на Острова екодвижение сред модните дизайнери – как да намалим въглеродния си отпечатък, като изхвърляме по-малко дрехи.

Той реконструира палта от стари колекции, като от няколко прави едно в нов авангарден уникален дизайн. За негова радост, палтата му носят и много певици. Показва клип на Шърли Менсън от алтернативната рок банда GARBAGE, която на сцената е с негово палто.

„На журналистите от някои модни списания това много им харесва. Даже в Париж един от най-големите модни брандове също обяви, че реконструира палта. Дали ме копират? Няма значение, сигурно е комплимент, че съм постигнал целта си“, смее се той.


Една от мечтите му е да покаже своята мода в Париж. В последно време в Лондон става безумно да се прави мода, да се участва в Седмицата на модата, споделя Живомир Домусчиев. Той сериозно се замисля, дали да не се изнесе по-далече от прекалената суета, дали да не премести базата си на някое по-спокойно място. „Мислих и за Варна, морето ме вика. Ние сме Европа вече, Варна е красив космополитен град“, казва дизайнерът.