Творецът, който превърна скучните дефилета в спектакли, почина на 85 години

Диктатор, фантазьор, божество, гений, провокатор, икона, аристократ, легенда... Това са само част от думите, с които светът се опитва да обобщи Карл Лагерфелд – дизайнерът, променил света на модата, но и света чрез модата. Творецът, който не свали черните си очила, но създаде най-вдъхновяващите спектакли на подиума. Той почина на 19 февруари на 85 години от рак на панкреаса. До последно Лагерфелд бе на крака, пропусна единствено откриването на последното ревю на Chanel преди седмици, но по-късно пусна видео, за да разсее страховете. Във вторник той се почувствал зле и отишъл в клиника край Париж, където по-късно починал. Новината за смъртта му натъжи много модни икони и милиони хора в различните части на планетата. Защото той не беше просто дизайнер, а успя да преобрази скучното дефилиране на манекенки в приказни спектакли. Политически некоректен, едновременно деспотичен и чувствителен, той превърна модата в планетарно шоу. Помните ли, че през миналата есен декорът в Grand Palais в Париж включваше

 морски плаж с прибоя на вълните

 

на фона на който емблематичните костюми и десени на Chanel изглеждаха безсмъртни? На подиума тогава дефилира и най-новата звезда на българската мода Белослава Хинова, личен избор на Лагерфелд. Без него едва ли щяхме да видим ревю с 265-тонен айсберг (сняг и лед, докарани специално от Швеция) през 2009 г., мола на Chanel от 2014 г. с рафтове, отрупани с над 500 изделия на бранда (от моторна резачка през матраци до бонбони и кетчуп) или излитането на 35-метрова космическа ракета през 2017 г. Като добавим и макета на круизен кораб в спектакъла от миналата година, получаваме достатъчно доказателства, че за Лагерфелд нищо не беше прекалено фантасмагорично, скъпо или декадентско, за да бъде реализирано. Карл-Ото Лагерфелд, както е рожденото му име, е германец, роден на 10 септември 1933 г. в градче край Хамбург. Това поне е официалната версия, макар че той години наред твърдеше, че е роден през 1938 г. или през 1935 г. В книгата си The Beautiful Fall (2006) авторката Алиша Дрейк пише, че при пристигането си в Париж преди много години Карл-Ото започнал да преувеличава много подробности от детството си с цел да се представи като германски аристократ. Той променя и изписването на фамилията си

от Lagerfeldt на Lagerfeld

от комерсиални съображения, макар да се шегува, че майка му Елизабет предпочитала второто заради по-лесното изписване. Роден е в семейство на цигуларка и заможен директор на компания, внасяла кондензирано мляко от САЩ. Кристиян Лудвиг Ото Лагерфелд преместил семейството в провинцията, за да е по-далеч от войната. Лагерфелд описва детството си като мъчително преживяване под непрекъснатите съвети на взискателна майка. Бил е надарен ученик и обичал да рисува (мечтаел си да стане професионален илюстратор), но имал малко приятели. Все пак родителите подкрепят артистичните му наклонности и го изпращат в Париж, където почти веднага успява в модните среди. През 1954 г. печели конкурс за дизайн International Woolmark Prize със скица на палто. В същия конкурс, но в категорията за рокля, печели Ив Сен Лоран. И това е началото на съперничество, продължило с години. Ив Сен Лоран създаде едноименна компания за популяризиране на френската мода в конфекцията през 60-те години. Собственият лейбъл на Карл Лагерфелд започна да става известен чак през 80-те години. Германецът бе по-методиченият от двамата в изграждането на собствен имидж. Вталените сака, ризите с висока яка и тесните джинси се превърнаха в негова запазена марка. Ив Сен Лоран почина през 2008 г., а успехът на Лагерфелд в Chanel му донесе допълнително увереност да експериментира

 отново и отново

 

и да пробва навлизане в територии, за които дизайнери от неговия калибър дори не се замислят (например колекция за H & M). Лагерфелд предизвикваше и емоции и критики с откровените си изказвания, но оставаше недосегаем за последиците от тях. Той е критикувал Ангела Меркел, политиката на отворени врати за мигрантите от Близкия изток и сравняването й с холокоста.  

Той за Chanel, Chanel за него

Връзката му с Chanel остави най-дълбок отпечатък. "Хората са склонни да забравят, че навремето Chanel беше една износена стара шапка, която носеха единствено съпругите на парижки лекари. Но модата е за днешния ни ден. И няма проблем да вземеш една идея от миналото, само че ако просто я повториш, никой няма да я иска", казваше той. След което с намигване без носталгия и доза интелигентен хумор започна да използва класическите кройки на марката, но ушити от деним, или пък да комбинира елегантни панталони с маратонки. Преди неговото пристигане този бранд рискуваше да се превърне в пристан за богати бабички. Но Лагерфелд промени всичко, като със своето новаторство даде блясък на тоалетите от туид и превърна марката в една от най-ценените модни къщи. Но и тя му се отблагодари и благодарение на сътрудничеството им германският дизайнер извоюва световна слава. В Chanel той разполагаше с творческа свобода и финансови ресурси сам да открива и привлича таланти. По негово настояване компанията започна да придобива специализирани френски ателиета за бродерия, пера и изкуствени цветя, ръкавици и дантела. "Логото е днешното есперанто на маркетинга, лукса и бизнеса", казваше Лагерфелд и в значителна степен заради него знакът СС днес е разпознаваема от Куба до Дубай.

Дизайнер и на видеоигри и сладоледи

Често е казвал, че работата е единствената му любов през целия му живот. "Няма тайнство в живота. Единствената тайна е работата. Свърши това, което се очаква от теб, и може би ще си живял достойно. Не пий. Не пуши. Не вземай наркотици... Всичко това помага." Той винаги е бил възприеман (и умишлено създаваше такъв образ на) като "дизайнер до живот". "Защо да спирам работа", отвърна той веднъж на журналистите. "Ако се пенсионирам, ще умра и всичко ще приключи." Докато по-млади колеги се оплакваха от творческа умора, той правеше дизайн на хотелски стаи, видеоигри, шлемове за мотористи, за БМВ, козметична серия и рекламна кампания за сладоледите Magnum. Без да се притеснява да присъства едновременно в света на поп културата и на висшата мода и дизайн.

Котката Choupette – наследник на богатството му?

Шупет (Choupette), любимата котка на дизайнера, може да се окаже наследник на състоянието му. Лагерфелд многократно е казвал това в интервюта, припомня френският Le Figaro. Лагерфелд се сдобил с бирманската котка Choupette през 2011 година. Той беше много привързан към нея и дори искаше пепелта му да бъде разпръсната заедно с пепелта на майка му и котката, ако тя почине преди това. Choupette има собствена банкова сметка, тя е героиня на популярен Instagram профил (159 хиляди абонати) и в Twitter (50 хиляди). Котката "заработва" от реклами милиони евро. Във Франция животните не могат да наследяват, което е възможно в Германия – Родината на Лагерфелд. Но в този случай е необходимо да се вземат предвид законите на страната на пребиваване на дизайнера, т.е. Франция. Съществуват алтернативни варианти: например да се остави състоянието на фонд или на асоциация, които могат да се грижат за котката, или на доверен човек. Le Figaro пише, че дизайнерът е помислил за това: през 2015 г. той каза в интервю: "Тя има своето състояние и е наследница, ако нещо се случи с мен, човекът, който се грижи за Шупет, няма да има нужда от нищо."