Сн.: Николай Кръстев „Ако не направим нищо, българите ще загубим църквата „Св. Иван Рилски" (бел. авт. - в Чикаго). Тези думи идват и от двете враждуващи страни по казуса с един от най-красивите наши християнски храмове в САЩ. В средата на май се очаква вероятната развръзка на шестгодишната съдебна битка между двата лагера. Битка за това кой да контролира църквата „Св. Иван Рилски", чия да бъде сградата и как да се казва свещеникът там. В серия от срещи и интервюта екипът на BG VOICE се постара да разбере повече за това кой кой е в бизнеса с църквите ни в Чикаго и Америка. Низвергнатият поп Отец Валентин Ноцков е от онези герои, за които не си сигурен какво да мислиш от пръв поглед. Говори убедително, миряните познават отличните му служби, но скандалите и противоречивата му слава го съпътстват от десетилетия. „Той е един от най-добрите свещеници, с опит. Знае какво и как да каже", споделя за него митрополит Йосиф - главата на Българската православна църква (БПЦ) за САЩ , Канада и Австралия. Двамата са били съученици в Семинарията. „Водили сме битки рамо до рамо", казва митрополит Йосиф. Но добавя, че БПЦ е разпопила Валентин Ноцков и той няма правото да отслужва литургии, да кръщава или бракосъчетава. Документи за това от Светия синод на БПЦ ни показва и изследователя на църковния живот в Чикаго проф. Георги Иванов (да не се бърка с другия Г. Иванов, който е основен дарител на храма и една от страните по съдебното дело). Според писмото, което той ни показа, БПЦ е низвергнала (т.е. разпопила) Валентин Ноцков през 2008 г. Свещеникът обаче контрира, че той е каноничен свещеник към българския диоцез на Orthodox Church in America (OCA). Според него през 1996 г. той решава да се пенсионира и да дойде в САЩ. По това време Ноцков има неизползван 3-годишен отпуск. Свещеникът твърди, че тогавашният митрополит на Благоевградска област (където служи Ноцков) Натанаил дава писмо, с което разрешава тази отпуска, и със същото писмо му разрешава да служи с всички канонични американски владици и архиереи. Три години по-късно, през 1999, Валентин Ноцков се пенсионира в България. Съществуването на това писмо е ключов момент за спора между двете страни. Отец Валентин обеща, че тази седмица ще покаже документа пред екип на BG VOICE, но засега само устно гарантира пред нас за неговото съществуване и съдържанието на текста. Без такова писмо, което в църквата наричат отпустително, нито един свещеник не може да служи в друг диоцез на ортодоксалната църква. Противниците на Ноцков твърдят, че той няма такова писмо и разпопването от БПЦ е напълно валидно. Той обаче твърди, че има и напълно законно е станал свещеник към Orthodox Church in America (OCA) в края на 90-те години. Според отец Валентин покойният вече глава на българския диоцез в ОСА митрополит Кирил го е ръкоположил за свещеник под негово духовно лидерство. Владиката го обявил и за негов заместник, когато той отсъства. Това станало през 2006 г. Според проф. Георги Иванов има документи, публикувани от ОСА, в които се казва, че г-н Ноцков не принадлежи към техния клир. Той бил взет назаем (в оригинала е записано on loan). В издавания от ОСА бюлетин г-н Ноцков е отбелязван като "none OCA cleargy". „Казвам беше, тъй като името му вече липсва там. Ако отидете на сайта www.oca.org и потърсите на Parish/Clergy Directories името на г-н Ноцков: няма го. Един факт, върху който всички вие, а и ние трябва да се замислим!", обяснява Георги Иванова. Той не отрича съществуването на писмото от 2006 г. на покойния владика Кирил, но според него дата върху документа няма. „Истината е какво казват от ОСА началниците на дядо Кирил, а те казват, че г-н Ноцков не е канонически свещеник. Така че казаното от дядо Кирил следва да се игнорира", твърди Иванов. OCA срещу БПЦ „Храмът „Св. Иван Рилски" е построен от нас, а не от българската църква", заяви за BG VOICE архиепископ Дон Фройд, който отговаря за българския диоцез в Orthodox Church in America (OCA). В интервю за тази статия той каза, че казусът със свещеник Валентин Ноцков е много сложен и ОСА ще го разреши вътре в самата църква. Но добави, че заради упорството на митрополит Йосиф е „невъзможно" да се работи с БПЦ. „Отец Ноцков никога не е бил отписан по реда от БПЦ, но те отказват да го направят въпреки нашите молби. Ние сме молили за това многократно", каза Дон Фройд. Той обясни, че заради сложния статут на отец Ноцков българинът може да води сутрешна молитва и други подобни служби, но свещеническите му правомощия са доста ограничени. "Ще се опитаме да разрешим проблема с разговори с БПЦ, но засега срещаме тяхното мълчание." Чий е този храм? Когато започнеш да се ровиш в църковните спорове, няма как да не останеш с впечатлението, че всичко е за това кой да е собственик на сградата на „Св. Иван Рилски" и кой да контролира бизнеса с вярата на хората. Този храм прави около 120 хиляди долара годишен оборот според отец Валентин. Според миряните обаче става въпрос за много повече пари. Когато решили да създадат „Св. Иван Рилски" през 1996 г., те избрали да поканят покойния митрополит Кирил - глава на българския диоцез към Orthodox Church in America (OCA), да освети църквата. Така де факто от ден първи този храм не е под юрисдикцията на БПЦ, а на ОСА. Думите на Ноцков се потвърждават и от публикация в news-bg.com, която ни беше предоставена от другата страна в спора. „За мен този храм не е български", казва митрополит Йосиф, който отговаря за БПЦ в САЩ, Канада и Австралия „Един храм е български, когато и свещеникът, и владиката там са част от българската православна църква-майка." Защо има две BG църкви в САЩ? През 40-те години на миналия век един свещеник бяга от България и комунистическия режим. Това е покойният вече владика Кирил. Когато идва в Америка, той става митрополит на българския диоцез в САЩ към ОСА. В приетия през 1969 г. устав той и част от български свещеници в Америка решават, че не искат да имат нищо общо с БПЦ, тъй като тя се управлява от хора на комунистическия режим и Държавна сигурност. Така започват да изграждат български храмове в САЩ и Канада. Сега в сайта на ОСА са изброени 19 църкви, които принадлежат към нашия диоцез (те не са към БПЦ). „Св. Иван Рилски" е една от тези църкви. Другият български храм в Чикаго - „Света София", пък е към БПЦ. Според същия устав обаче, когато комунизмът падне, този диоцез и храмовете в него ще се влеят обратно в редиците на БПЦ. След промените през 1989 г. в БПЦ започва разколът, който разцепва църквата на две. „Заради мътилката в БПЦ, казва отец Валентин, не искаме да имаме нищо общо с тях и сме избрали да бъдем към ОСА. Кой може да гарантира, че бивши комунисти и хора от ДС все още не управляват БПЦ?" С този мотив Валентин Ноцков защитава избора „Св. Иван Рилски" да е част от ОСА, а не от БПЦ. „Искаме да съхраним вярата си, да съхраним църквата си от тази мътилка", казва той. Архиепископ Дон Фройд от ОСА също обяснява произхода на българските църковни скандали с комунистическото ни минало. Битката за една сграда Според противниците на Ноцков това е политика на ОСА, с която те се опитват да асимилират църквите на различни етноси и да придобият собственост върху сградите на храмовете им. "Логично за мен е, че ОСА искат да сложат ръка на храма и затова не признават разпопването на Валентин Ноцков (бел.ред. - по канон всички ортодоксални църкви трябва да уважават решенията помежду си)", коментира и главата на БПЦ в САЩ, Канада и Австралия митрополит Йосиф. Според противниците на Ноцков в даден момент ОСА ще назначат говорещ английски свещеник там, което ще отблъсне българите от „Св. Иван Рилски". Впоследствие чужденците ще станат повече от българите, ще се наместят и в ръководството на храма и така той ще бъде загубен за нашата общност. „Така ще загубим този храм за българите, а те са давали пари той да бъде построен", казва Георги Иванов, който от години събира информация за скандала там и е от противниците на свещеника. Защитниците на Ноцков обаче контрират, че това няма как да стане, защото хората в квартала, където е „Св. Иван Рилски", са католици и няма от къде да се появят ортодоксални християни, които да посещават и подкрепят църквата, ако не са българите. Подобен сценарий, но с различен край разказва отец Валентин. Според него в БПЦ има неофициално решение да не изпращат наш свещеник в този храм. Тяхната цел, смята той, е да сложат ръка върху църквата и да го изгонят. Тогава ще дойде говорещ английски свещеник, българите ще загубят храма и тогава БПЦ ще го продаде, както са направили преди няколко години с нашата църква във Вашингтон. Явно сградата на храма е апетитна хапка и страните са готови на всичко, за да я получат. Застраховката на „Св. Иван Рилски", от която може да добием представа за стойността на сградата, е 1,8 милиона долара. Светски съд за църковните дела Когато хората, основали „Св. Иван Рилски", не могли да се разберат помежду си, те се разцепват на два лагера. Едните се обединяват около бизнесмена Георги Иванов, който е един от най-щедрите дарители. В салона на неговата детска градина са първите служби на „Св.Иван Рилски". Той дава и най-много пари, както и гарантира с личното си имущество за ипотеката на храма през 90-те години. Хората около Георги Иванов твърдят, че отец Валентин неправомерно ги е изключил от църковното настоятелство, и сега искат от гражданския съд ги да възстанови обратно. Те искат и възстановяване на членството на повече от 40 енориаши, които били изключени заради това, че подписали петиция с искане за провеждане на годишното отчетно-изборно събрание през 2005 г. Събрание, което според тях отец Валентин провалил, довеждайки полиция и запечатвайки вратата на църквата. Ищците искат още да се насрочи и общо събрание под наблюдението на съда. След шест години изглежда много вероятно делото да получи своето съдебно решение в средата на май. Валентин Ноцков обаче казва, че документите на неговата страна са изрядни и освен съда в Чикаго неговите адвокати подготвят контрадело в съда в Страсбург. Развръзката предстои. Дали светският съд ще внесе спокойствие в църковните дела на българското Чикаго ще разберем скоро, а екипите на BG VOICE ще следят скандала отблизо.
Георги Иванов срещу Валентин Ноцков Една идея събира тези двама мъже някъде в средата на 90-те години на миналия век. Няколко години по-късно стават врагове. Това са отец Валентин Ноцков и бизнесменът Георги Иванов. „Ако ме нямаше мен, тази църква нямаше да я има", казва Г. Иванов. „Заедно сме яли, бил ми е като брат. Заставал съм срещу собствения си зет заради него", казва Ноцков. Враждата на двамата прераства в съдебен спор и говорят основно чрез адвокатите си. За първи път от много време насам те застанаха лице в лице пред екипа на BG VOICE. При поредния църковен скандал и съдебно дело през 1995 г. отец Валентин не е допуснат да влезе в сградата на старата църква „Света София". Тогава групата около него решава да създаде нов български храм, който да носи името на свети Иван Рилски Чудотворец. Първите литургии се правят през март 1996 г. в салона на детската градина на Георги Иванов. „В моя дом е основана тази църква", казва той. Думите му потвърждава и отец Валентин. Георги Иванов вади и 13 000 долара за първоначална вноска и гарантира с цялото си имущество за ипотеката на църквата. „Дори и тази пътека между редовете със седалки аз съм я купувал", казва бизнесменът. Въпреки съдебния спор Георги Иванов продължава да идва всяка неделя на литургиите в „Св. Иван Рилски". Чувства този храм като негов духовен дом. "Но съм обиден, че той (бел. ред. - има предвид Валентин Ноцков) ни направи на крадци и лъжци. Най-долно ни оплю, обиди и изгони." Свещеникът обаче контрира, че хората около бизнесмена са го подвели и използват парите му да плащат на адвокати в съдебната битка, с която искат да направят така, че сградата на църквата да премине към БПЦ. Докато Георги Иванов е спокоен и слуша, очите на Валентин Ноцков светят. Свещеникът се пали заради скандала. „Това на какъв човек ви прилича - на спокоен, уверен в себе си или на гузен", пита Иванов. „Всички сме подвластни на законите на ерозията. За нас е важно следващото поколение - децата, които учат тук, които участват в църковните служби. Те идват след нас, те ще поемат този храм, на тях принадлежи бъдещето", казва пък отец Валентин. Бъдещето на храма засега ще бъде начертано от чикагския съд. И двете страни призовават към търпение и спокойствие, докато излезе решението. Решение, за което всички се надяват, че ще бъде в тяхна полза. |
Скандали тресат ОСА Историята на Orthodox Church in America датира още от 1794 г., когато Аляска е част от Русия. Десетилетия по-късно, по времето на комунизма, руските свещеници в САЩ се отцепват от съветската православна църква и формират Russian Orthodox Greek Catholic Church in America (известна още като "Метрополия"), която през 1970 г. се преименува на ОСА. Организацията обаче се тресе от финансови скандали и обвинения за злоупотреби от 2005 до 2008 г., заради които преждевременно оставка подаде бившият глава на ОСА митрополит Хърмън. На негово място беше избран митрополит Джона. В 32-страничен доклад за нарушенията става ясно, че поне 4,5 милиона долара от даренията за ОСА са били използвани за лични нужди, екстри и дори сексуални услуги на висшите духовници. Основен обвиняем за престъпленията е бившия касиер (английския термин е chancellor) на ОСА Робърт Кондратик (Fr. Robert S. Kondratick). В секция III, гл. 19 от доклада става ясно за властта, която той е имал над висшите духовници заради това, че е знаел твърде много за моралните падения, наркотичните зависимости и сексуалните прегрешения на много от членовете на ОСА и дори на Светия синод на ОСА. В доклада може да прочетем, че „поне три източника са информирали специалната разследваща комисия, че митрополит Теодосий и митрополит Херман са потвърдили, че Кондратик е имал материали със сексуален характер за двамата, с които е можел да ги изнудва. ("At least three sources informed the SIC [Special Investigative Committee] that both +MT [Metropolitan Theodosius] and +MH [Metropolitan Herman] affirmed that Kondratick had blackmailable material of a sexual nature about each of them."). |
Митрополит Йосиф се изповяда за връзките си с Държавна сигурност През юли 2008 г. митрополитът на САЩ, Канада и Австралия Йосиф публикува в сайта „Православие.БГ" безпрецедентна изповед за отношенията си с тайните служби на комунистическия режим преди 1989 г. В обръщението си, озаглавено "Прощавай, български народе!", владиката иска прошка за всичко, което неволно е причинил на църквата и народа при контактите си с агентите на Държавна сигурност, които са оказвали натиск върху него още от постъпването му в Духовната семинария през 1956 г. "Навеждам сега глава пред българския народ и го моля да приеме моята изповед и да ми прости", пише дядо Йосиф. Това е първото и единствено подобно публично покаяние от висш служител на Българската православна църква. |
Бизнесмени в расо Репортери на „Нова тв" направиха през април 2011 свое разследване за бизнеса с вярата в българските църкви и манастири. Единствено расото и златният кръст издават, че игуменът на третия по големина манастир в България - Бачковската света обител, е духовник, а не богат бизнесмен. Екипът на „Нова тв" срещна отец Борис не в Божия храм, а в чисто нова лимузина „Мерцедес" S-класа за над 100 хиляди лева. Репортерите на „Нова тв" прави обиколка на храмове в България и провериха какво работят свещениците ни, на какво ни учат и дали самите те спазват Божиите закони, които проповядват. Оказа се, че вместо свещеници те срещнаха бизнесмени в расо. В едно от интервюто игуменът на Бачковския манастир отец Борис изблъсква екипа на телевизията, наричайки ги „мръсници". Той не дава обяснение откъде са парите за скъпата му кола. Самият манастир пък е превърнат в бизнес, а частна охрана не разрешила на екипа да снима ресторантската част. Други свещеници пък имат погребален бизнес, въпреки че уставът на БПЦ им забранява да участват в частни фирми. Въпреки телефонните записи и фактурите за услугите духовниците отричат пред камерите да участват във фирмите и така нарушават една от 10-не Божи заповеди - „Не лъжи". Видеото „Бизнесмени в расо" може да намерите в youtube и на сайта на „Нова тв". |