Саудитки с цветни абаи в столичен мол, 23 август 2016 г.

Вивиан Нириъм, „Блумбърг"

Повече от десет години Башайер ал Шехри покривала лицето си с черно було на публични места, надявайки никаб - като всичките си жени роднини в Саудитска Арабия. Но отказът от него се оказал изненадващо безпроблемен. „Просто реших, че обществото се променя и че ще опитам, беше толкова лесно", казва 28-годишната Ал Шехри, студентка по фармацевтика от столицата Риад, която учи в Чикаго и се прибира у дома за ваканцията.

„Не забелязах някаква разлика в отношението на хората и как те ме възприемат", допълва тя. Малък, но нарастващ брой саудитски жени променят границите в дрескода за дамите в консервативната страна от Персийския залив, които се обличат в черно от главата до петите. Но пътешествията и интернет им показаха други обичаи и идеи и младите градски жени задават нови тенденции. Ал Шехри все още носи бурка и се облича в роба или абая с дължина до земята, но гледката на непокрити лица и цветни абаи в Рияд е все по-често срещана, тъй като все повече жени в Саудитска Арабия навлизат на пазара на труда и участват в обществения живот. Ограничаването на възможностите на религиозната полиция да извършва арести изигра определена роля, както и спадът на цените на петрола: някои анализатори казват, че правителството не може да изпълни своя план „Визия 2030" за разнообразяване на зависимата от суровия петрол икономика, без да разхлаби ограниченията върху половината население. Броят на работещите жени нарасна с 50 на сто между 2010 и 2015 г. и все повече дами, намиращи работа в Рияд и Джеда, носят бели, зелени, лилави и флорални абаи, които щяха да бъдат сметнати за шокиращи преди пет години.

Промяната доведе до възникването на цяла индустрия, в която саудитски жени продават необичайни роби, някои от които в шикозни магазини, а други - в инстаграм. Тези жени смятат цветните роби за пробив, който отразява бавния ритъм, с който социалните свободи си пробиват път в Саудитска Арабия. Кралството остава единствената страна в света, където жените не могат да шофират и са правно зависими от роднините си мъже, поради което не могат да напускат страната без разрешение. От поставените 24 цели в плана „Саудитска визия 2030" само една е свързана с развитието на жените.

Фетва, публикувана на официалния сайт с религиозни решения на кралството, постановява, че абаите не трябва да имат „украса, която привлича вниманието": орнаменти, рисунки, надписи, и не трябва да приличат на дрехите на неверниците или на мъжете. Но миналия месец някои духовници проявиха толерантност по отношение на цветовете. „Не виждам нищо лошо" абаята да е кафява или в какъвто и да е друг цвят, който не привлича вниманието, каза шейх Абдула ал Манеа, член на Съвета на висшите духовници в Саудитска Арабия, пред в. „Оказ". Макар че появата на няколко бежови или розови абаи в море от черни може да изглежда нещо незначително, промените в облеклото на жените отразяват по-дълбоката промяна в саудитското общество, казва Хала Алдосари, университетски преподавател във Вашингтон.

„В социалните мрежи през последните години се водеха дебати, които оказаха влияние за по-доброто разбиране най-вече на статута и културните въздействия върху жените. Те могат да са високо образовани, да имат достъп до повече информация онлайн и все повече табута се обсъждат в интернет повече от всякога", казва Алдосари. На политическо ниво обаче проблемите на жените не са приоритет на управляващото семейство, тъй като то трябва да успокоява религиозните групи, които са твърде консервативни, допълва тя.

Докато принц Мохамед бин Салман планира безпрецедентни икономически реформи като продажба на акции в държавната петролна компания, целите му за жените са повече от скромни. Според „Визия 2030" правителството иска повишаване на участието на жените на пазара на труда до 30% спрямо 22% в идните 14 години. Целта е по-ниска, отколкото в Судан например.

През април правителството ограничи правомощията на религиозната полиция, която налагаше разделение на половете, спазване на дрескод и други правила. Тя вече не може да извършва арести без присъствието на редовни служители на полицията. Сега човек може да прекара месеци в Рияд, без да види религиозни полицаи и строгите правила, които някога се прилагаха безкомпромисно, сега се смекчават. Жени и мъже работят рамо до рамо в някои министерства, а чужденките оставят косата си непокрита, без да получават забележка.

„Този акцент върху социалните промени е популярен сред младото поколение, където намира все по-голяма подкрепа", казва Малик. Ал Шехри спряла да си покрива лицето, когато се преместила в Чикаго преди две години. Връщайки се в Рияд за зимната ваканция, тя пренесла обичая си у дома. „Когато религиозната полиция имаше по-голяма власт, беше много трудно. Сега всичко се променя и съм много щастлива от това", казва Ал Шехри.